Hvilken type indervæg har jeg?

Min kæreste og jeg hsr købt et hus fra 1976.Vi er begyndt at nedrive al tapet, med henblik på at fuldspartle og eftetfølgende sætte nyt tapet op.

Men vi er i tvivl om hbilken type vægge vi har i huset og hvordan de skal behandles.
Både i forhold til spartling, men også i forhold til at få fjernet de mere hårdføre tapetrester.

Vi havde en handyman, som mente at der var tale om celotexplader, men ud fra de beskrivelser og billeder jeg har fundet på google synes jeg ikke at det ligner.

Har vedhæftet nogle billeder her.

Billede af væg med tapetrester.

Billede af væg med gammel spartel og borehul

Billede af pladesamling ved dør

Håber på nogle gode bud og anbefalinger :-)

Tusinde tak på forhånd

Mvh
Jonathan
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det der er helt sikkert blød masonit / celotexplader / tretex. De har været forbudt at bruge siden 1972 fordi det er ekstremt brandfarligt og samler fugt.

Lad være med at tage mere tapet ned. Fat i kobenet og få det flået af. Det er så til gengæld ret let. Hvis du er heldig/forsigtig er det et træskelet under, som du kan bruge som grundlag for at sætte ny gips op og evt. isolering. Det kan også være du har en fin og pæn mur inde bag ved. Det ville undre mig, hvis huset er bygget med celotex i 76 - sikkert er det en tidligere ejer der har ville øge isoleringen. 

Det skal væk.


Mvh Troels
Hvis det ikke er celotex, hvad er argumenterne så for at udskifte det med gipsplader?

Kh Jonathan der bestemt ikke er en handyman
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er celotex. De er brandfarlige, bløde, umulige at hænge noget op i og isoleringsværdien er minimal.
Med andre ord, det er noget bras, som bør fjernes.
Når du har set hvad der gemmer sig bagved, kan du tage stilling til det videre forløb.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
100% sikker på det er celotex og de skal bare ned i en fart. Vi havde det selv herhjemme. Satte en gang et stearin lys for tæt på som var ved at udvikle brand..  😲🙁

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Celotex er fantastisk til opslagstavler, så kan du let trykke en tegnestift eller nipsenål ind i pladen, er der ingen tvivl. Det SKAL ned.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg skrællede en gang min ødegård for det og brændte det af. (Tror oprindeligt det er et svensk produkt)  Havde vel en bunke på størrelse med en lille campingvogn. Det brændte så varmt at jeg sved træerne der stod 10-15 m væk og jeg kunne ikke nærme mig gløderne i over et døgn.

Det er træfiber og harpiks - Tror produktet stort set er identisk med nogle af de optændingsbriketter man kan købe idag - minus paraffin.
 https://pejsen.com/produkt/outdoor/big-green-egg/big-green-egg-tilbehoer/big-green-egg-premium-traekul-starters/?gclid=CjwKCAiAsOmABhAwEiwAEBR0ZlayPOwj5lNOTSa0Q6bx8lcqmqGQdwiHcZAf64nGeN5_UzEbivZ0LhoCYK0QAvD_BwE


Mvh Troels
Mange tak for jeres svar :-)

Vi er bare lidt forvirrede, da huset er bygget i 1977, og alting tyder på, at den tidligere ejer ikke selv har opsat noget nyt på væggene. Og der var ikke angivet noget om dette forhold i tilstandsrapporten.

Væggene er også lidt hårde - de består ikke rigtigt den der "tegnestift skal gå nemt ind"-test, som jeg har læst om flere steder.

Men flere bekræfter dog de ting, I skriver - også en tømrer, som var ude og se på det.
Kan det så ikke være spånplader? Det burde den tømrer der har været ude dog hurtigt kunne have afgjort. Tegnestifter er ikke lette at trykke i, søm skal hamres i og sidder godt fast. Spånplader var meget almindelige dengang.

Søren O
Søren O skrev den 10-02-2021 13:21:13

Kan det så ikke være spånplader? Det burde den tømrer der har været ude dog hurtigt kunne have afgjort. Tegnestifter er ikke lette at trykke i, søm skal hamres i og sidder godt fast. Spånplader var meget almindelige dengang.

 Tak for input, Søren!

Jeg kan desværre ikke sige noget om, hvad det er, da mine handyman-skills er = 0. Vi kan derfor kun stole på, hvad vi får at vide af andre og professionelle - som alle indtil videre har ment, at det er celotex.


Hvis der er tale om spånplader, er der så noget vi skal være opmærksomme på? Har det også været ulovligt i 1977?

Ideelt set ville vi jo gerne have det løst, men "bare riv det ned" er nemmere sagt end gjort - og også en del dyrere, da det ser ud til at gælde samtlige vægge i huset :-(
Et hus bygget i 1977 og så med cellotexplader lyder usandsynligt. Når billedet med borehullet forstørres op, ligner det mere spånplader, som du ikke behøver være nervøs for. En hurtig prøve er nem at udføre. Stik en tegnestift eller en nipsenål i pladen. Går tegnestiften eller nipsenålen let ind i pladen, er det cellotex, ellers er det spånplade.

fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også