Hvilken type indervæg har jeg?

Min kæreste og jeg hsr købt et hus fra 1976.Vi er begyndt at nedrive al tapet, med henblik på at fuldspartle og eftetfølgende sætte nyt tapet op.

Men vi er i tvivl om hbilken type vægge vi har i huset og hvordan de skal behandles.
Både i forhold til spartling, men også i forhold til at få fjernet de mere hårdføre tapetrester.

Vi havde en handyman, som mente at der var tale om celotexplader, men ud fra de beskrivelser og billeder jeg har fundet på google synes jeg ikke at det ligner.

Har vedhæftet nogle billeder her.

Billede af væg med tapetrester.

Billede af væg med gammel spartel og borehul

Billede af pladesamling ved dør

Håber på nogle gode bud og anbefalinger :-)

Tusinde tak på forhånd

Mvh
Jonathan
Min kæreste og jeg hsr købt et hus fra 1976.Vi er... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
JohnTheHun skrev den 10-02-2021 12:53:30

Mange tak for jeres svar :-)

Vi er bare lidt forvirrede, da huset er bygget i 1977, og alting tyder på, at den tidligere ejer ikke selv har opsat noget nyt på væggene. Og der var ikke angivet noget om dette forhold i tilstandsrapporten.

Væggene er også lidt hårde - de består ikke rigtigt den der "tegnestift skal gå nemt ind"-test, som jeg har læst om flere steder.

Men flere bekræfter dog de ting, I skriver - også en tømrer, som var ude og se på det.

Hvis der er spartel på væggene kan selve overfladen jo godt være hård - billede 2 er helt sikkert celotex men billede 3 forvirrer lidt da der ser ud til at være to lag plade hvor materialet til venstre godt kunne være spånplade og dermed være hårdt hele vejen igennem.

Hvis der er anvendt celotex over det hele er det en sag til ejerskifte da pladerne blev ulovlige at anvende efter 72 og sælger har pligt til at oplyse om dette forhold - det var med andre ord ulovligt udført allerede i 77 da huset blev bygget. Uanset at sælger ikke har været klar over dette så hæfter han/hun for det (og dermed forsikringen).

Der er mig bekendt (i er nødt til at spørge en byggesagkyndig) desværre ingen præcedens for at celotex plader skal have en anmærkning i en tilstandsrapport men at de ofte har det netop pga brandfaren. Dette forhold er man lidt ude over her eftersom pladerne var ulovlige på byggetidspunktet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg tror det er op ad bakke i forhold til at få ejerskifteforsikring til at dække - hvis det er celotex. Ejerskifteforsikringer dækker generelt ikke ulovlige forhold - kun skader opstået pga forhold der var der på købstidspunktet - med mindre i har en udvidet ejerskifteforsikring, hvor forhold som disse er nævnt.

MEN - I bør klage til Disciplinær- og klagenævnet for Beskikkede Bygningssagkyndige - der er direkte præcedens her ift. celotex - for det burde som minimum være nævnt som en K1 - fordi det giver risiko for opfugtning (og brand) OG fordi det var klart ulovligt da huset blev opført. I står nu med et problem som både ift. fugt og brandrisiko SKAL laves - og som tilstandsrapporten burde have nævnt, så I kunne forhandle prisen med sælger derefter.

Derfor er det efter min mening den byggesagkyndige som er erstatningsansvarlig - Men jeg vil tro at det er en noget mere langsommelig proces. 

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Cellotex er ret godt til lydisolering :-)
Er det både yder- og skillevægge der har det monteret?
Fjern en stump i et hjørne ved yder og skillevæg, og se hvad der er under.
Mål alternativt evt. et par vægtykkelser, det vil give en ide om det stammer fra byggeriet, eller er monteret senere.
Er det mon ikke et typehus? Så kan i sikkert skaffe tegninger, enten fra kommunens arkiver eller fra husfirmaet, hvis det stadig eksisterer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Mange tak for jeres svar!

TRRA - Du har vist ret i, at det er op ad bakke mht. ejerskifteforsikringen. Vi har netop fået afvisning på vores sag med den begrundelse, at det ikke opfylder skadesbegrebet, og at forsikringen desuden ikke dækker ulovlige forhold :-(

JohnLarsen - Det er tilsyneladende både på yder- og skillevægge, det er monteret (overalt).
Det er et typehus opført i 1977, ja. På tegningerne, vi har fået udleveret, står der et sted "karlitepl.", som vi går ud fra, står for "karliteplader", men vi har ikke kunnet finde meget information om, hvad dette betyder.
Vi har fået bekræftet af en tømrer og en håndværkstaksator, og en del af jer her på siden, at der er tale om celotex-plader, men vi er meget forvirrede over, hvordan det kan være tilfældet. Vi snakkede med en bygningssagkyndig i går, som sagde, at hvis det var celotex, ville man ikke kunne hænge noget op i væggene - Det virker dog tilsyneladende ikke til at være noget problem (der er fx højskabe i køkkenet, og der har været monteret et tv på væggen - Men vi kan ikke udelukke, om det er, fordi det har været sat fast i træskelettet?).
Karlitplader blev omkring 1970 brugt i HØM huse, og det var bestemt ikke cellotexplader. De blev bl.a. brugt i vådrum som badeværelser o. lign. Der var hårde plader, som der skulle bruges boremaskine for at lave huller i dem.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Lidt googling giver resultatet at karlit kan være både bløde og hårde plader. Med og uden asbest!!
Er dine ned asbest er der flere alvorlige ting at tænke over. Bl.a. sundhed og problemer med at komme af med dem på genbrugspladsen 

Prøv at læse på https://www.bolius.dk/er-karlitplader-farlige-23205
Og flere andre steder.
Mvh

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 04-03-2021 13:56:19

Lidt googling giver resultatet at karlit kan være både bløde og hårde plader. Med og uden asbest!!
Prøv at læse på https://www.bolius.dk/er-karlitplader-farlige-23205
Og flere andre steder.
Mvh

Inden jeg skrev mit indlæg, har jeg naturligvis læst indlægget i bolius. Jeg har, i modsætning til skribenten af artiklen i bolius, haft med  karlitplader i HØM huse at gøre. 


fase
Og det var så de hårde. Med eller uden asbest?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 04-03-2021 14:15:59

Og det var så de hårde. Med eller uden asbest?

 Pladerne var hårde og uden asbest.


fase
TIlstandsrapporten er mangelfuld - det bør I klage over. 

Mvh Troels
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også