Fra fuld gasovn til gaskomfur med elovn i "gamle el installation"

Hej

Vores gamle gasovn er begyndt at komme med en lidt pudsig lugt, ikke nødvendigvis rådne æg, eller petroleum, men nok til at det er bekymrende. Efter at have slukket for gassen er det derfor tid til at få set gas installationen igennem, og installeret en ny ovn.

I den forbindelse vil vi skifte den gamle gasovn, ud med et nyt gaskomfur med elovn. De nye kører jo med klassisk 230V stik.

Vi bor i en gammel lejlighed, så elinstallationerne er ikke ligefrem top moderne. Kan den ene stikkontakt trække både en elovn, med en max effekt på 2200W, samt et køleskab.

Jeg gætter på at alt i lejligheden kører på samme el gruppe, udover vaskemaskinen og el-kedlen. Her fik den tidligere ejer en elektriker ud til at installere en ny gruppe, kun til vaskemaskinen/el-kedlen. Ovnen vil derfor være på den "gamle" gruppe, hvor køleskabet altså også er.

Der er et billede af el-tavlen her, med hvad jeg går ud fra er den nyere gruppe, til højre.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De "gamle" sikringer er middeltræge og tåler en overbelastning i et kort stykke tid, så jeg ville da forsøge. Ellers er der den mulighed at bruge den ny gruppe, fordi du er bedre i stand til at styre forbruget ved ikke at bruge elkedel og vaskemaskine sammen med ovnen. Det er på grænsen af sikringens belastning.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis