Frostsprængt vandhane

Hej!

Så kom vinteren og dermed også en frostskadet udendørs vandhane til mig.

Her i coronanedlukningen er vi meget i vores kolonihave.
Her er der vand året rundt og jeg havde glemt at forholde mig til vores vandhaner udendøre.
kort før 01 da jeg gik i seng i går kunne jeg høre vande fosse udenfor og måtte ud og lukke ved hovedledning.

Jeg har ledt og der er ikke balloflex afbrydere til de to udendørs vandhaner...

Nå, her kommer spørgsmålet:

Hvad gør jeg nu?

Køber en ny vandhane og montere og åbner for vandet igen? smider noget isolering på udendørs rør osv?

Jeg ved der findes frostsikre vandhaner, men syntes de alle kommer med et langt rør ind igennem muren og her er er væggen/ydremur jo temmelig tynd. Nok ca. 150 mm isolering og træ/forskalning

Glæder mig til at få vand igen!

Hjælp input modtages med kyshånd!

God dag!

/Bjørn

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De fleste udendørshaner kommer med rør der skæres af ift vægtykkelsen. Hvis ikke du kan eller vil sætte en frostsikker hane på, og hvis du har udvendige rør bør du få monteret en ballofix og foran den en pumpeventil. Så kan du blæse vandet ud af de udvendige haner, uden at de har indflydelse på det indvendige vand. 

Mvh Troels
Hej Troels,

Tak for hjælpen!

Ville det også være en mulighed at skrue vandhanen af og monterer en slutmuffe, som en midlertidig løsning, indtil jeg kan få vvs'er til at hjælpe med at få monteret balloflex og evt. frostsikre vandhaner?
/Bjørn
Den her kan gå ned på 170 mm, vægtykkelse ​Link​​​

Men ellers lav en afspæringsventil, indvendigt, og så lad den udendørs hane stå åben om vinteren.

Vi prøver igen, i morgen --
dokbeat skrev den 03-02-2021 11:44:14

Hej Troels,

Tak for hjælpen!

Ville det også være en mulighed at skrue vandhanen af og monterer en slutmuffe, som en midlertidig løsning, indtil jeg kan få vvs'er til at hjælpe med at få monteret balloflex og evt. frostsikre vandhaner?
/Bjørn

Ja, men du risikerer stadigvæk at dine rør sprænges. 

Mvh Troels
Ach so.

Beklager at jeg ikke lige er så skarp på det her område.

Status er pt. at vandet er lukket på hovedhanen,

Jeg har to udendørs vandhaner og har brug for en her og nu løsning som jeg selv kan fikse ved en tur forbi click and collect til Harald ell. bauhaus.

Så bare et eller ander der kan gøre at jeg får vand igen hurtigst muligt, samtidigt med at jeg undgår at mine rør sprænger og det hele bliver endnu mere skidt...!

Håber det giver mening!

/Bjørn
Annonce
En her og nu løsning er at følge rørene fra vandhanerne tilbage til hvor der er frostfrit, det kan være i jorden, eller i huset, her monteres der afspærringsventiler, så kan du til sommer montere en rigtig udendørshane. Vær opmærksom på at i mange kolonihavehuse ligger vandrør ofte ikke i frostfridybde, så ved hård Frost vil de fryse, og rørene inde i huset vil også fryse medmindre der er varme på huset hele tiden.
dokbeat skrev den 03-02-2021 12:06:38

Ach so.

Beklager at jeg ikke lige er så skarp på det her område.

Status er pt. at vandet er lukket på hovedhanen,

Jeg har to udendørs vandhaner og har brug for en her og nu løsning som jeg selv kan fikse ved en tur forbi click and collect til Harald ell. bauhaus.

Så bare et eller ander der kan gøre at jeg får vand igen hurtigst muligt, samtidigt med at jeg undgår at mine rør sprænger og det hele bliver endnu mere skidt...!

Håber det giver mening!

/Bjørn

Det afhænger vel af dine evner med rør tænker jeg. Hvis du ikke selv kan montere en udendørsvandhane eller en ballofix på bagsiden er din eneste løsning nok en slutmuffe og isolere omkring den. Som TRRA siger risikerer du stadig at det går galt. Der vil stå vand i røret udendørs som risikerer at fryse til og springer røret har du først et problem. I min verden er den rigtige løsning at montere 2 udendørs vandhaner. Jem og fix har denne (Gustavsberg Posteventil) som kan afkortes ned til 70mm. Hvis du ikke kan montere selv har du haft hele dagen til at ringe til en vvs'er ;-) Hvilket bringer mig til en historie: Der var engang var en kolonihaveforening i byen der i kom til at betale rigtig mange penge for vand der var fosset ud i en kolonihave hvor der også havde været en frostsprængt vandhane. Afregningen forgik åbenbart på den måde at man betalte for det samlede vandforbrug fælles.

Mvh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis