Indenvendig isolering af lysning

Hej Lav-Det-Selv mennesker.
Vi har herhjemme kastet os ud i at skifte radiatorer. I den forbindelse ville vi gerne sørge for at der var isoleret ordentlig bagved og har fjernet den originale lysning. (Tynd krydsfinerplade uden isolering bagved).
Jeg er lidt i tvivl om hvordan det skal laves helt korrekt. Jeg håber i kan afklare det for mig. Jeg forestiller mig følgende arbejdsgang.1) Afrensning af gammel puds løst materiale. 
2) Opretning af murstene med weber dry renovation
3) Når det så er tørret vil jeg opsætte ytong multipor udenpå.

Jeg kender ikke så meget til multipor og har et par spørgsmål.
1) Kan man hænge radiatorer op i det?
2) Vi vil jo gerne have at væggen bliver plan med de andre vægge i lejligheden, lige nu er der ca 12-14 cm ud til kanten, kan man sætte to lag mulitpor op så man får en tykkelse på mere end de 10 som er den tykkeste multipor jeg kan finde?

Håber i kan hjælpe!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal nok holde - men jeg tror det vil være bedre, at rykke pladerne frem, så de flugter med væggen og have isolering mod murstenene bagved - evt med lidt multiplade på tværs som murankrer. (Husk lidt plads til pudsning).

Personligt ville jeg nok overveje ikke at fylde hullet ud, så radiatorer kan forsænkes ind i væggen. 

Mvh Troels
TRRA skrev den 03-02-2021 08:58:29

Det skal nok holde - men jeg tror det vil være bedre, at rykke pladerne frem, så de flugter med væggen og have isolering mod murstenene bagved - evt med lidt multiplade på tværs som murankrer. (Husk lidt plads til pudsning).

Personligt ville jeg nok overveje ikke at fylde hullet ud, så radiatorer kan forsænkes ind i væggen. 

 Hej Troels, 

Så du tænker godt at man kan lime to multiplader sammen? Grunden til at jeg helst ikke vil ud i have isolering inde bagved er at der har været nogle sager med fugtgener. Også derfor jeg ville rette murstenene af med et pudslag af Weber Dry Renovation af først.
Jeg er lidt ny i Gør Det Selv murerarbejde. Så al rådgivningen modtages med kys hånd.
Med hensyn til ikke at mure holdet op så tænker jeg det er en smagssag, men vi vil gerne have lidt vindueskarm, og jeg kan egentlig godt lide ideen med at isolere lidt med multiporen også. 
Er der nogen andre der har erfaring med opsætning af mulitpor og opsætning af radiator efterfølgende?

Den primære grund til at vælge multipor er frygten for fugt i konstruktionen.
Kan det laves med regler så længe jeg laver dampspærre på den varme side efterfølgende, tænker at lime dampspærren til vindue og murværket på siderne og i bunden? Ville det være en ok løsning?

Jeg har ikke et konkret svar til dig - jeg syntes bare du skal finde ud af hvad dit fugtproblem består i. Det lyder mærkeligt, hvis du har kondensering bag en radiator - lyder mere sandsynligt at du har en læk/revne omkring sålbænk/vindue eller revner i murværk - alternativt opstigende fugt fra sokkel, der er malet/pudset med damptæt overflade.

Mvh Troels
RasmusC, hvad endte du med at gøre?

Jeg skal selv til at hænge en radiator op i en Multipor-beklædt betonvæg.

Multipor er virkelig et porøst og svagt materiale, hvilket jeg slet ikke var forberedt på. Kan ikke forestille mig, at det kan holde mere end et par kilo og da slet ikke en radiator. Jeg vil skrue radiator-holderen fast, så den får fat i den bagvedliggende betonmur, men tror stadig at det vil give problemer når der kommer vægt på.

Mvh. AllanE
Annonce
Multipor kan ikke bære en radiator , du skal skære et par firkanter ud og lime yton i hvor der skal skrues og beslag hviler. Du skal stadig bore helt ud i den oprindelige mur.
Kan man skære et hul på 5cm x 10 cm ved hvert skruehul og fylde det med LIP fliseklæb? Vil det holde?

Mvh. AllanE
Jeg ville ikke gøre det, fliselim er ikke til de lagtykkelser.
Ok, så et stykke gasbeton klæbet fast på betonvæggen med feks fliseklæb?

Mvh. AllanE
Lige præcist, husk også forneden hvor beslag støtter på væggen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også