Fugt under dampspærre - hvordan får man det væk?

Hej,

Jeg har netop total renoveret et gammelt 60'er hus.

Da jeg går op på loftet og vender nogle isoleringsbatts - 75 mm - opdager jeg til min store forstrækkelse at der ligger vand (formentlig kondens) under den nye damspærre!

Opbygningen nedefra og op er: 2 lag gips, 45mm isolering, würt damspærre, loftisolering (den gamle på 75mm).

Det er imellem den nye isolering og damspærre at der ligger kondens.

Loftet skal efterisoleres med 250mm papiruld.

Men mit spørgsmål er; vil denne kondens forsvinde? og i så fald tidsnok før der dannes skimmelsvamp og andre sjove sager? Eller skal jeg til at rive hele loftet ned og starte forfra?

Det sidste vil jeg helst gerne undgå :)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vores gjorde det samme, da vi renoverede. Det er kondens som følge af den manglende isolering på den kolde side.
Vi ventede med at isolere færdigt, til det varmere vejr ramte. Den ophobede fugt forsvandt på kort tid og der kunne efterisoleres uden problemer.
Nu her 4 år senere er der ingen problemer.
Tak for det beroligende svar :)

Fugten er formentlig opstået, da hele huset er blevet fuldspartlet, hvor vi har haft varme på i huset, samtidig med at vi har ramt de kolde temperaturer udenfor.

Tror du der vil ske noget, hvis vi isolere loftet nu i de kolde måneder, i stedet for at vente til forår?
Altså ved nærmere eftertanke har det sgu nok ikke gjort den store forskel med vores manøvre, da fugten jo befinder sig mellem gips og dampspærre. Så jo varmere der er (isolering over), jo hurtigere fordamper det vel.

Tænker jeres dampspærre blot har gjort, hvad den skulle og stoppet fugten, i stedet for at fugten har forplantet sig i isoleringen og spærrene.

Vores fortog sig uden yderligere skade på bygningsdelene. Så tænker det samme vil gøre sig gældende hos jer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også