Kan ikke justere temperatur på vand

Hej med jer

Jeg håber at kunne få et lille handyman-råd - inden vi kaster for mange penge efter en VVS'er.

Jeg er ny husejer og har problemer med, at der i bruseren og i vores spa kun kan komme én bestemt temperatur på vandet - en lidt lunken en. Lige meget hvor meget vi drejer på blandingsbatteriet, bliver det hverken varmere eller koldere. Ved håndvasken på badeværelset (og de øvrige håndvaske i huset) kan man fint justere på vandtemperaturen.

Kan det skyldes noget med blandingsbatterierne i henholdsvis brusekabine og spa? Begge steder er der blandingsbatterier i denne stil https://www.vvs-shoppen.dk/grohe/grohtherm-rund-krom-termostat-i-metal-med-to-ventiler-montagesaet-til-grohe-rapido-smartbox-35600000-grohtherm-termostat-rund-24076000/ 

Kan I mon hjælpe mig?

Bedste hilsner Anne 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Noget kunne tyde på at vandet kan løbe baglæns gennem blandingsbatterierne. Prøv at åbne for de 2 omtalte blandingsbatterier samtidig, og se om det ændrer noget.

Søren O
Det er kun et forsøg på at indkredse fejlen.

Søren O
 Jeg kender ikke blandertypen - på mere normale blandingsbatterier kan man tage blandingsbatteriet af, og rense filteret hvor vandet kommer ind - der samles ofte meget snavs - særligt på varmtvandsrøret. Det hjælper ofte. Men hvis det er selve blanderen der er kalket til, så er der ikke meget at gøre, ud over at skifte det.

I jeres tilfælde, tror jeg dog I kan nøjes med at skifte eller rense Smartboxen bag termostaten - den er noget billigere.

Bruserbatterier  kalker meget hurtigt til. Der løber ift. andre vandhaner betydeligt mere varmt vand igennem - og varmt vand krystalliserer kalken. Hvis I har meget kalk i vandet generelt, kan i overveje et BWT anlæg. 

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis