Wawin shunt spørgsmål

Hej her i forummet.

Håber nogen af jer kloge hoveder kan hjælpe mig med at forstå noget.

Kort fortalt har jeg et wawin tigris 5 shunt system, der nu har kørt 1 års tid i min tilbygning. Det varme vand kommer fra en brændeovn med vandtank med åben ekspansion. I det forreste rør. 

Mit problem er at selv om jeg skruer ventilen helt op på 6, eller tager den helt af så lukker den ikke specielt varmt vand ind i shunt systemet. Max 25 grader. Systemet er udluftet, og cirkulere fint.

Returen går videre ud til en varmeveksler, der giver det resterende varme vand til gasfyret, og så retur til brændeovnen. Gasfyret kører på sit eget originale system, fra da huset blev bygget, med en shunt der giver gulvvarme i oprindelig hus.

Jeg tænker jeg ikke får ordentlig udnyttelse af det varme vand fra brændeovnen, da shunten blander alt for meget koldt vand i. Eller har jeg misforstået noget. Har jeg lavet noget forkert. 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Det er nok ikke en god måde det er monteret på uden at jeg helt kender dit system. Den pumpe der sidder her ved gulvvarmen kan kun sende vand rundt i det system. Det kalder man en blandesløjfe fordi det ligesom er et selvstændig system hvor man så efter behov ( termostat som du sætter på 6 ) blander noget meget varmt vand ind i. Men det varme vand skal komme med tryk. så der skal være pumpe et sted i systemet som sørger for det.
 Når du fyrer i brændeovn skal der altid være konstant afsætning på varmen, ellers vil det koge i din vandbeholder ( gris ). Det er der ikke ved et enkelt gulvvarmesystem fordi der slet ikke er gennemløb når blandetemperaturen er nået.
Har du udelukkende åben ekspansion, så du kun var lille tryk på gasfyr også 0,2 - 0,5 bar ( 2 - 5 mmVs ) ? ?
Når man bruger brændeovn med gris er det faktisk heller ikke hensigtsmæssig at have termostater på radiatorer. Når det er varmt nok lukkes der for gennemstrømning og "grisen" koger

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der sidder en cirkulationspumpe på rørsystemet ved brændeovnen der cirkulerer vandet igennem brændeovnen og ud til blandesløjfen i tilbygningen, netop som du beskriver for at det ikke koger over. Denne del fungere egentligt ok, jeg får det bare ikke rigtigt afsat i blandesløjfen. 
Men tænker også det var et fejl køb med sådan en blande sløjfe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis