Ny lampe i gammel elinstallation?

Hej
Jeg har købt en lampe med almindelig blå og brun ledning, som skal sættes op i gangen i mit hus fra 1966, men jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvordan ledningerne skal kobles.
Som I (forhåbentlig) kan se på billedet, er der tre samlemuffer, som er tomme i den ene ende (det er de tre nederste):
1) I den til venstre går der en rød og en grøn ind i den anden ende.
2) I den i midten går der to gule ind i den anden ende.
3) I den til højre går der to grønne ind i den anden ende.
Derudover stikker der en enlig blå ledning ud uden muffe på.
Der er to lampeudtag i gangen og tre afbryder kontakter.
Jeg har en fornemmelse af, at den enlige blå ledning skal ind i en af de tre muffer (jeg tror nemlig, den smuttede ud, da jeg satte gipspladen op) - måske sammen med den blå ledning fra lampen?
Er der nogen der kan gennemskue, hvad jeg skal gøre? Jeg vil værdsætte et pædagogisk svar, da jeg ikke har meget forstand på el 🙂.
På forhånd tusind tak for hjælpen!


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver lidt gætteri, men prøv at forbinde den blå fra lampen til den blå og den brune til den røde lige ved siden af. Hvis det ikke virker, så beholder du forbindelsen til den blå og prøver at slutte den brune til gul eller grøn i nævnte rækkefølge.
Et pædagogisk svar bliver nok svært, fordi mit svar er lidt gætteri. Jeg ville hellere have lejlighed til at måle på ledningerne.

fase
Årsagne til de mange ledningsfarver er at der er korrespondance på systemet oven i købet med 3 afbrydere så det hedder krydsning.
Så når du har sat lampen til efter anvisningen, og den lyser og du tænker yeah. Så skal du tjekke om den virker ( tænder og slukker) ved at skifte på de forskellige afbrydere. Er der kuk i det skal du prøve en af de andre kombinationer som Fabrin nævner. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis