Lufte ud eller affugte i garage, hvad er billigst?

Vi har en nybygget isoleret garage på ca. 50 m2 med gulvevarme fra fjernevarme.

I denne tid kommer der meget sne ind i vores garage, og der er derfor ofte en fugtighed på over 80% i garagen.

Jeg har derfor sat gulvarmen på 15 grader, og sat en Wood's DK23FM affugter derind. Det har løst mit problem.

Men når fugtigheden bliver meget høj i garagen er det så billigst bare at lade affugteren køre eller lufte ud?

Med lufte ud mener jeg at åbne begge garage porte, og skifte den varme fugtige luft ud med tør kold luft, som skal varmes op?

Det ene koster noget strøm til affugteren, men det andet koster mere til fjernvarmen. Hvad er billigst?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fjernvarmen er billigst, især med tung gulvvarme, vil du have den største effekt med udluftningen.

 

Mon ikke det sidder på bilen f.eks. under skærme og så falder det af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er helt nye isoleret porte, så der kommer ikke noget igennem dem, når de er lukket. Fugten kommer kun fra to våde biler.

Hvis jeg fx har 15 grader i garagen og en fugtighed på 80%, så er det altså billigst at slukke affugteren og lade garageportene stå åbne i fx to timer, så det bliver minus grader inde i garagen? Herefter lukker jeg garageportene og garagen varmes op til 15 grader igen.
Det har også en hel del at gøre med hvor høj luftfugtigheden er udendørs. Hvis det er regnvejr og 95% fugt hjælper det ikke at åbne portene.

Søren O
Annonce
Ja god pointe at fugtigheden skal være lavere udenfor end indenfor, før det giver mening at åbne portene.

Men når det er minus 5 grader udenfor giver det så stadig mening at åbne portene og køle garagen ned til minus 5 grader for herefter at varme den op til 15 grader?
Udluftning i garagen bør vel foregå på samme måde som hvis der var i beboelsen - flere gange daglige kortvarige udluftninger, så lokalet ikke køles ned.

Søren O
Ja har du nok ret i, så op med garageportene i ca. 10 min, og så lukke dem igen,

Det er dog praktisk noget bøvl at gøre flere gange daglig. Her er det noget nemmere med en affugter.
https://www.solarventi.dk/produkt-kategori/ventilation-garage/

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jeg ville overveje at etablere en form for permanent ventilation som du så indstiller til at starte når luftfugtigheden når over en vis % ...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis