Fugt og skimmel på mit loft.

Hej folkens.Det drejer sig om taget på mit dejlige rækkehus fra 1957 som jeg købte 2018
Der er tale om et eternittag fra 2005 på på ca. 6 x 6 m med temmelig lav taghældning.

Sagen er den at jeg er ret sikker på at taget er usundt med fugt og skimmel, men jeg har svært ved at vurderer lige præcist hvor slemt det står til. Jeg har så mange tanker om det hele der kører rundt i hovedet og jeg ville være enormt glad hvis nogen gad at vende problemet med mig.
Jeg er noget ny i det med gør det selv, men jeg har i løbet af de 3 år som husejer kommet ret meget efter det synes jeg selv. Men har lidt svært ved at finde ud af hvordan jeg skal gribe det hele an.

Det her er nogle af mine tanker:

Hvor slemt står det til? Er det nødvendigt at gribe radikalt ind og skifte alt isolering, tag, tagkonstruktion nu, eller skal jeg vente 14 år til resten af min blok også skal skifte tag (sidst gjorde alle 8 rækkehuse det på samme tid og fik en god pris. Men måske dårlig kvalitet?

Jeg er egentlig ikke bange for skimmel i sig selv, da det jo er ret ”isoleret til loftet” men det er ikke fedt, og fugten er jeg mere bekymret for skal smadre lægterne. Der er primært fugt som ligner at det ligger oven på isolering og på undersiden af eternitpladerne, som jo ligger i kontakt til lægterne, hvorfor skimlen primært ses på lægter og ovenpå isolering. Isoleringen er ca. 20 cm men der er ingen dampspærre! Hvor stort et problem er det? Kan det være at den opgående varme luft er det som giver fugtproblemer? Jeg mener før 80erne var der vel mange/de fleste som ikke havde dampspærre og de havde vel sunde loft/tag også? Skal jeg starte med at skifte isolering og ligge dampspærre før jeg skifter resten af taget? Det er kun overfladen af isoleringen som er fugtig og våd . Resten af isoleringen, samt de træbrædder som isoleringen ligger på er helt tørre. Jeg kan også se at isoleringen er lagt helt ud til kanten og jeg skal vel kunne se luft ud i kanten? Altså for at få ventilation?

Jeg kan fortælle at der er andre i blokken som ikke har været tilfredse med taget. En af mine naboer har måtte tætne taget da vand kom ind.. Jeg tænker ikke det er det som også er mit problem, men jeg kan jo ikke vide med sikkerhed.Glæder mig til at høre hvad i tænker.

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner at dit tag er ret utæt.
Det ligner at vand løber ned på bagsiden af tagpladerne.

jeg tror bestemt ikke at det bare er kondens og der skal da gøres noget ved det snart, jeg turde hvertfald ikke at vente 14 år...

Problemet opstår tit når der efter isoleres så skal det etableres mere udluftning på loftet og det glemmer folk.
​Der burde nok laves noget udluftning langs din tagfod og så ville jeg bestemt fjerne de plader der ligger på loftet de er af typen der holder på fugten....
​Det skal siges at jeg ikke er tømmer og derfor ikke har det vilde erfaring med tage, men det ser ikke godt ud og jeg tror bestemt det er dit tag der er utæt.

Tak for svar. Hvis nu man får tætnet taget og etableret ventilation langs tagfod, er det så godt nok? Altså hvis nu fugt og skimmel forsvinder, kan man så køre videre, eller er træ konstruktionen mon så alligevel så svækket, at det hele hellere burde skiftes? Godt nok ærgerligt med et tag fra 2005..
Jeg tror du har enormt meget kondens. Billede nr 2 indikerer kondens der samles på undersiden af eternitten og løber ned på spærret. på Billedet af taghovedet ser det ud til at være kondens der løber af spæret og ned over taghovedet. De skjolder der er på "gulvet" er garanteret også dryp fra eternitten der er stoppet ved et spær.

Undersøg lige om der er utæthed i emhætte!
Du kan lave det nedefra (hvis det er kondens), ved at sætte dampspær op, og ny gips i loftet. Selvfølgeligt skal du ideelt set have gjort noget ved udluftningen samtidig.

Hvad sagde tilstandsrapporten om loftet? Det ligner noget, som du vil kunne få en ejerskifteforsikring til at dække, hvis det ikke er nævn i tilstandsrapporten.
  

Mvh Troels
Tak for svar Troels. Den med emhætten havde jeg ikke tænkt over! Skal jeg tænde emhætten og så gå op på loftet og vurdere om der kommer varm luft ind et sted fra emhættens udtræk/udsug?

I tilstandensrapporten står der at der er mørke skjolder ved loftlem og skovsten som sælger mener skyldes et tidligere utæt ovenlysvindue som er udskiftet samt at det var svært at inspicere loftet grunden svære adgangsforhold. Det sidste kan jeg simpelthen ikke forstå. Ejerskifteforsikringen tog af den grund forbehold for alt vedrørende loft/tag.. Det var for øvrigt sommer da tilstandsrapport og købet blev til. 

Jeg er villig til at skifte hele taget hvis jeg er garanteret at problemet bliver løst ved ny isolering dampspærre og eternitplader. Men jeg er bare rystende nervøs for at problemet ligger et helt andet sted (utæt emhætte andet?) jeg ville virkelig gerne være sikker på hvad problemet er. 
Rystende nervøs forstået på den måde at man spendere på nyt tag og så starter problemet forfra grundet det egentlige problem ikke er fundet. Jeg tror selv også at kondens kan være problemet, der er jo ikke nogen dampspærre! 
Annonce
Vedr- Emhætte - Ja prøv at tænd den og gå op. Den kan sidde løs i samlinger. Den kan også være hullet - særligt bløde ventilationsrør er skrøbelige og kan være hullet af mus og rotter.
Ift Ejerskifteforsikring er det nok til din fordel at der er taget et generelt forbehold. Blot fordi synsmanden bare har stukket hovedet op og kigget rundt med en lommelygte giver ikke ret til at komme med et generelt forbehold for tag/loft - Det har Ankenævnet slået ned på flere gange.  https://www.ret-raad.dk/blog/gyldighed-af-forbehold-i-ejerskifteforsikringer.

Mvh Troels
Wow det er top info at få!

Orøv at se dette eksempel fra på et forbehold der ikke er gyldigt:

Følgende forbehold var indsat i et tilbud på en ejerskifteforsikring: ”På grund af manglende adgang til tagrum/skunkrum omfatter ejerskifteforsikringen ikke tagkonstruktionen og tagkonstruktionens gulve”. Køber konstaterede efterfølgende en mangel ved tagkonstruktionen, som var skjult, og som ikke havde været mulig at konstatere, selvom der havde været adgang til tagrummet.
Forsikringsselskabet nægtede dækning med henvisning til ovennævnte forbehold. Ankenævnet for Forsikring bestemte, at forbeholdet kun omfattede skader relateret til forhold som den bygningssagkyndige kunne have konstateret, såfremt han havde haft adgang til tagrummet

Det erdom taget ud af min ejerskiftepolice. 
Jeg synte du har en fornuftig sag. Hvis du kan dokumentere hvad de faktiske adgangsforhold er/var - Du kan jo godt komme derop - så holder forbeholdet ikke - blot fordi han syntes det var besværligt - derudover så gælder forbehold af denne karakter primært bygningsdele som er dækket inde, og ikke kan besigtiges - ikke at adgang var besværlig. Der tror jeg ankenævnet ville holde med dig.

Derudover, så var der også i 2005 - hvor taget er fra, krav om dampspærre mod loft jf. den den gang gældende byggestandard. Det burde han under alle omstændigheder have undersøgt og konstateret rimeligt let. Han kunne i princippet blot have skruet et el loftudtag ud og konstateret om der var dampspær eller blot have stukket hoved op på loftet. Det burde have stået i tilstandsrapporten som en K3  - når IKKE det gør det, så er det altså forsikringsselskabet der hænger på den - når der nu er konstateret omfattende fugt og kondensskader.

Håber du vil give lidt update undervejs mht din dialog med forsikringsselskab.

Mvh Troels
Jeg skal nok give update! Ind til videre sker der det at jeg har fået en aftale med en tømrer med speciale i tag som kommer hjem til mig i morgen kl.15. Han skal kigge på taget/loftet og hjælpe mig med at beskrive skadernes årsag, omfang og give et overslag på udbedringen. Med dette kan jeg oprette en sag med min ejerskifteforsikring hos Tryg som skulle være i den gode ende af ejerskifteforsikringer.

Der er for øvrigt let adgang til loftet med loftlem med indbygget fold-ud stige. Nemt! 
Lille update.

Tømreren var sød og dygtigt, men han kunne egentlig ikke rigtig finde ud af hvorfor der var SÅ vådt. Det var som om han ikke ville sige for meget.. Han har anbefalet en byggesagkyndig med forstand på det, som jeg er ved at aftale tid med til at komme og se på det.
I mellemtiden har jeg spurgt mine naboer hvordan det egentlig ser ud hos dem, da vi jo alle har det samme tag lavet af samme tømrør på samme tid.
Flere har fortalt at de har haft utætheder. En har haft en spand stående til at samle vand.. jeg tror nu stadig at mit hovedproblem er kondens. En nabo havde et ok sundt tagrum og fortalt at hendes egen teori om dette er at hun har meget lidt isolering ca 10 cm hvilket skulle være en fordel når der ikke er dampsærre? er der nogen der kan bekræfte/forklare dette?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis