Kommentarer til projekt: Let gulvvarme i kontor

Her samles kommentarer til projektet: Let gulvvarme i kontor

Kommentarer vises både her og på projektet.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

56 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spændende!
Er planen at du opdaterer projektet løbende, med ide om varmeforbruget?
Måske kan du allerede nu mærke, om gulvet føles koldt at gå på?

Var/er der isolering under terrændækket?

Umiddelbart lyder det jo helt tosset, det du har gang i, men jeg er spændt på at høre om din erfaring 😄

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja, det var planen.
Der er ikke isolering under betonen og jeg har ærlig talt ikke haft mod til at gå med bare tæer på gulvet endnu🤣
Jeg er også selv spændt på forbruget og som nævnt er der separat måler på, så jeg kan følge med..

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Det er temmelig økonomisk risikabelt at baserer gulvvarme på reflektiv isolering.

Civilingeniør Georg Christensen, Bygge og Miljøteknik AS, har udarbejdet et notat for Fonden BYG-ERFA, hvor konklusionen var:

"De angivne værdier af isoleringsevnen ved reflektiv isolering sammenlignet med mineraluld syntes at være langt fra sandheden".

"Det er derfor mest sandsynligt at de optimistiske vurderinger af den reflektive isolerings overraskende gode isoleringsegenskaber beror på misforståelser og forkert tolkning af måleresultater".

At varmeslangerne er lagt fortløbende giver desuden en ujævn varmefordeling. Det anbefales altid at lægge varmeslangerne som en dobbeltspiral så varmeafgivelsen til gulvet fordeles jævnt på fladen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for din kommentar Rantzau.

Jeg forventer ikke at alukraft kan isolere som xxmm rockwool, men dog at det har en vis effekt.
Desværre har jeg ikke planer om at lave et reference rum, med samme opbygning, men uden alukraft - det kunne ellers have været interessant.

Det med læggemønstret ser næsten ud til at være en hel religion - der er i hvert fald flere meninger om hvad "man altid gør"😉 men ikke rigtigt nogle konkrete erfaringer / målinger.
Jeg har lagt slangerne i det mønster, der er lagt op til med Nordic pladerne - dog har jeg én kreds midt på gulvet og én der tager enderne. Jeg skal prøve at få en skitse med i projektet...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Ang. læggemønster på slangerne er der masser af erfaringer og valide målinger. Det er derfor en dobbeltsløjfe anbefales når rummet er over en vis størrelse.

Forvirringen opstår fordi det bl.a. er rummets samlede m2 og gulvkonstruktion der kan være afgørende for læggemønster og antal kredse for en jævn varmefordeling.

Alukraft lagt i kontakt med andre materialer har ingen isolerende effekt. Det kræver en luftspalte hvis en refleksiv isolering overhovedet kan komme på tale.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Det var den tanke jeg sad med.. altså at hvis den refleksive flade er i fysisk kontakt,  vil den blot lede varmen?

Ang. Læggemønster.. når man anvender sporplader, f.eks. Nordic, så lægger de jo op til et mønster der går lige frem og tilbage.. er der tricks til dette?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvorfor Nordic ikke har sporplader der tager højde for dobbeltsløjfer kan jeg ikke svare på. Andre fabrikanter tilbyder en løsning der tager højde for stort set det hele.
Selv har jeg brugt varmefordelingsplader og så selv lagt afstandsplader, enten som brædder eller plader. Det er både billigere, hurtigere og mere pålideligt at lægge.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vedr. Alukraft, så er min "luftspalte" mod betonen, de 5mm XPS.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hvis du mener XPS erstatter en luftspalte bør du nok nærlæse hvad førnævnte Georg Christensen har udtalt om misforståelser angående reflektiv isolering og forkert tolkning af måleresultater.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg er godt klar over at XPS ikke kan gøre det ud for en luftspalte - derfor anførselstegnene - men det er det nærmeste jeg kan komme.
Alternativet til alukraft ville være traditionel fugtspærre, der helt sikkert ikke reflekterer noget som helst.
Jeg får sat vand på i løbet af måneden - så får vi se hvordan det arter sig. 

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der er yderligere 46 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis