Kommentarer til projekt: Let gulvvarme i kontor

Her samles kommentarer til projektet: Let gulvvarme i kontor

Kommentarer vises både her og på projektet.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Her samles kommentarer til projektet: Let... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Søren O
Det er en Eldom 72325NMP
Den er ikke trykløs

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Godt du valgte en beholder beregnet til tryk.

Jeg ser dog nogle udfordringer i din løsning.
Du har intet der indikerer hvor meget vand du har i anlægget. Ved at varmtvandsbeholderen ikke er fyldt helt op med vand, kan den godt virke som trykekspantionsbeholder, men du løber en stor risiko for afbrændt varmelegeme hvis der ikke er vand nok i beholderen - det er ikke sikkert at termostaten vil afbryde ved manglende vand. En (el)varmtvandsbeholder er konstrueret til at skulle være helt fyldt med vand.
Når du ikke har tryk på anlægget, kan du let få problemer med cirkulationspumpen. Der skal være et statisk tryk for at den kører problemfrit.
Det er slet ikke sikkert at du kan nøjes med pumpen i shunten. Den er kun beregnet til at cirkulere vandet i gulvvarmkredsen. Havde shunten været med 3-vejs ventil havde det været noget andet.
Du skal som minimum have monteret en 2,5 bar sikkerhedsventil.

Jeg vil anbefale dig at montere en lille ekspantionsbeholder, manometer og sikkerhedsventil.
På skitsen af din varmtvandsbeholder kunne det se ud som om der er mulighed for at montere en udluftningsventil i toppen af beholderen. Alternativt kan du løfte beholderen af ophænget (uden at afmontere slangerne) og “vende bunden opad”, så beholderen tømmes for luft.

Søren O
Altså jeg er ikke VVS'er men jeg vil ligesom Rantzau forslog at du får en til at kikke på systemet.

I dit setup vil du formentlig få luft rundt i hele systemet hvilket ikke er optimalt. Derudover antager du i din beregning at luften bare kan forsvinde når vandet udvider sig og det er altså helt klart ikke korrekt. Luften kan muligvis komprimeres men der er forskel på hvor meget det kan komprimeres.
I en trykekspansionsbeholder er der forholdt sig til hvor meget gassen kan komprimeres (og der anvendes iøvrigt normalt kvælstof) se denne video for hvordan beholderen fungere https://www.youtube.com/watch?v=uyQ4VX6A5xY

Ask
@Søren O
Tak for dine relevante betragtninger.
Jeg kunne godt have brugt en måde at se vandstanden visuelt, mens jeg fyldte på, men det jeg gjorde, var at jeg ventede med at montere udlufteren, til jeg havde fyldt op til rørets munding. På den måde ved jeg hvor meget vand, der er i.
Jeg er sikker på at du har ret i at termostaten ikke vil slå fra, hvis den ikke er dækket af vand. I det tilfælde vil termosikringen slå fra og den skal så resettes manuelt, under skjoldet.
Der skal helt sikkert en sikkerhedsventil på - der følger en med beholderen og den sidder der allerede - bare på den gale side af påfyldningshanen!
Jeg havde faktisk startet med beholderen monteret længere nede og uden det lange rør, men som du skriver, så kan pumpen ikke trække vand fra beholderen uden et tryk.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Annonce
@Ask
Også tak til dig.
Hvorfor tænker du at der kommer luft med rundt i systemet? Det skulle da ikke gerne blive blandet i beholderen? Eller tager jeg fejl?Du har ret i at luften ikke bare forsvinder, men at den komprimeres efterhånden som vandet udvides.
Jeg var ikke klar over at man anvender kvælstof i ekspansionsbeholderen - der lærte jeg noget nyt, tak. Det må være for at undgå at ilten i luften angriber gummimembranen / diffunderer ud i systemet - ligesom der er iltbarrierre i slangerne for at undgå at der trænger ilt ind.
Og her kan jeg muligvis have et issue, når jeg ikke har nogen membran imellem...
Du har også ret i at volumen på ekspansionsbeholderen er veldefineret - det er min ikke. Begge punkter taler for en rigtig ekspansionsbeholder.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

I forhold til luft i systemet så kan jeg ikke se hvorfor luften skulle blive i vvb. Normalt er den indvendige indgang til koldt vand placeret i den modsatte ende af udgangen til varmt vand (sådan at vandet skal passerer igennem og bliver opvarmet). Flowet igennem beholderen er rent tryk drevet og der skubbes jo på luft i samme grad som der skubbes på vandet. Dermed virker det for mig logisk at luften må komme med rundt. Hvad skulle dog forhindre den i det. 


Ask
Det giver mening, hvad du skriver.
Jeg har dog sakset en snittegning fra producenten og prøvet at vise hvordan vandet løber i netop denne beholder:

Så ved at det varme vand tages ud under vandoverfladen, bør det ikke være muligt at få luft med ud.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Altså jeg er ikke ingeniør, så vil ikke udtale mig for skråsikkert men jeg er stadig ikke sikker.

Når du forestiller dig at der forgår sådan er det vel fordi at det ville være mekanismen hvis det var en åben beholder uden tryk. Der er vandet tungere end luften og derfor bliver det nede og luften oppe...

Men her forgår det jo under tryk også kan jeg ærlig talt ikke gennemskue hvad der vil ske. Men jeg ville meget hellere sætte en ekspansionsbeholder på end jeg ville satse på at det forgår som du tror. 

Ask
Er det ikke nogenlunde sådan en hydrofor er opbygget, der ligger luften også oven på vandet. Hvis vandet kommer under afgangsrøret stopper cirkulationen. Luften vil også tilstræbe at søge mod det højeste punkt.
Jeg forholder mig ikke til løsningen generelt, der er der vist rigeligt med meninger ;-)
God aften
Mini me
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis