Udledning af co2 / kg oksekød.

Hej til jer.
Jeg sidder og undre mig over at man i den nyeste opgørelse over fødevarers klimaaftryk påstår at oksemørbraden er skyldig i 3x så meget udledning, som culotten og 5x hakket okse. Jeg ville mene at når dyret er vokset op og man så slagter det så så må hver kg vel stå for den samme mængde co2. Oksen kan jo ikke vokse op uden hale så 1 kg oksehale må vel stå for det samme som 1 kg mørbrad. Eller kan nogen forklare mig hvordan man regner det ud. Det ligner lidt dengang man påstod at træpiller lavet på affaldstræ havde mindre klimaaftryk end de skabe som var hovedproduktionen. Her må også hver del stå for sin del af træets samlede aftryk.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kan da godt være de udleder lidt mere i forhold til andre dyr
tag det ikke så tungt , det meste der kommer af den slags er beregnet af nogle fanatikere der ikke kan se virkeligheden
de presser alt udledning ud gennem et lille hul fra en hel besætning , og ganger det så med hele landes areal
så de tal har intet med virkeligheden at gøre , men lyder jo godt når de vil have folk til at hoppe på den
Så det med den grønne omstilling er altså blot opfundet af 'fanatikere, der ikke kan se virkeligheden'.
Corona er vel så også blot opfundet af nogle fanatiske grupper?
Det er synd for dig, at den præsident, der ville bringe orden i det hele, fik frastjålet sit embede.

Nu var mit æriende  ikke at sætte spørgsmålstegn  ved den grønne omstilling. Den er jeg helt med på. Og man kan fodre 4x så mange mennesker med det som grisen spiser i stedet for at spise grisen. Det jeg bare ik forstår er hvordan man kan differentiere udledningen i forhold til hvor det sidder på koen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nu var mit første indlæg et svar på indlægget fra bredker og ikke møntet på dit oprindelige spørgsmål.

Nu ville det være rart, hvis du havde givet en reference til det skrift, hvor du har fundet tallene. Det ville gøre det lettere at besvare dine spørgsmål.

Generelt vil jeg dog sige, at når man har beregnet den samlede CO2-ækvivalent, der udledes i løbet af en ko's levetid, så opstår problemet med at fordele det på de enkelte bestanddele.

En mulighed er at fordele CO2 ækvivalenterne på vægten af koen og den evt. producerede mælk.
Skal 1 kg mælk tælle lige så meget som 1 kg kød?
Hvad med knoglerne og andre ikke-spiselige dele af koen som f. eks. huden?

En anden mulighed er at fordele CO2 ækvivalenterne på den samlede værdi, af de enkelte dele af oksen, herunder mælken.

Der kan være mange andre gode fordelingsmetoder.

Da der mangler en reference, så kan jeg ikke svare bedre, men jeg synes også, at de værdier, de kommer frem til, ser mærkelige ud.

Hej efry.
Det er slået stort op på dr.dk  Så jeg troede at man havde set det  
Klik her​​​

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Der er nu mulighed for at spørge nogle  folk om emnet. En spørger netop til det samme som mig. Jeg synes at svaret er helt ubegribeligt  "Det er en økonomisk allokering af klimaaftrykket fra de forskellige udskæringer. Det gennemsnitlige klimaaftryk fra oksekødet er 50,2 kg. "

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Når der så i overskriften skrives at 1 kg oksemørbrad svarer til en køretud til Paris, Så er jeg tilbøjelig til at stå af den historie fra start.
Længere nede i artiklen beskrives at når man producerer proteiner igennem dyr, så skal foderet dyrkes, transporteres og stalden varmes op. gylle m.m.
Jeg har aldrig set stalde til kreaturer der varmes op, ligesom jeg ofte ser kreaturer der æder ude på marken. Igen nogle forunderlige modsigelser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er meget sjældent jeg kommer på dr.dk, så nyheder der ser jeg kun, hvis DR har skrevet af fra en avis, som jeg læser. Jeg studser f. eks. over, at dr.dk omtaler CO2 udledning, når de i virkeligheden henviser til en tabel, der angiver CO2-ækvivalenter.

OK, så man har altså valgt min mulighed nr 2. Jeg tvivler dog på, at der er ret mange, der hænger tabellen op i køkkenet og derefter bruger den til planlægning af måltiderne.

@ev elmand: Nej, opvarmede kreaturstalde er vist ikke noget man normalt finder, men det græs, som køerne æder, kan man da godt betegne som 'dyrket'.
Ja græsset er dyrket her i DK /Europa. men foder transport er ikke stor i den tid dyrere går på marken. I Brasilien, Argentina Paraguay  og USA hvor der laves rigtig meget oksekød er det de fleste steder ikke dyrket. Der går de på kæmpe u-dyrkede arealer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg synes vi bliver fyldt med så mange modstridende oplysninger om mangt og meget, så jeg har valgt at stoppe med at absorbere det, idet jeg jo efterfølgende ser, at størstedelen er det rene vås til løgn grænsende.
Jeg husker endnu meget tydeligt, da vi blev truet med en snarlig ny istid, Det var jeg da noget bekymret over, ikke mindst fordi vi også fik at vide at oliereserverne og ville være udtømt ca samtidig. Da lurede jeg en del over, hvad jeg så skulle hælde på mit oliefyr og fylde på mine biler.


Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis