Montering af vægventilator - må jeg det ?

Hej alle. Håber i kan hjælpe mig reglerne inden for el i forbindelse med montering af vægventilator.

Jeg vil gerne udskifte en murventil med en ventilator på mit bryggers, men er i tvivl om jeg selv må gøre dette, og om jeg skal bruge 1,5 mm eller om 0,75 mm er lovligt?

Jeg er i tvivl, da jeg blot vil montere et strømstik på ledningen, og derefter stikke dette i en almindelig stikkontakt.

Ligeledes er jeg i tvivl om kvadratet af ledningen. Da denne ventilator max kan trække 5 watt, vil jeg gerne benytte 0,75mm men jeg kan læse mig frem til at faste installationer skal være med 1,5 mm. Spørgsmålet er dermed om denne ventilator , som får strøm gennem en almindelig stikkontakt kan kategoriseres som " fast installation"?

Ser frem til at høre fra jer.
Med venlig hilsen Jacob
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe du forbinder ventilatoren til en 230 V stikkontakt med almindelig blød ledning kan du bare more dig, så længe tilslutningsledningen er let tilgængelig og i samme rum.
Det svarer egentlig til af opsætte en lampet i samme lokale.
Du skal dog tage hensyn til reglerne for vådrum.

Søren O
Søren O skrev den 31-01-2021 22:40:24

Så længe du forbinder ventilatoren til en 230 V stikkontakt med almindelig blød ledning kan du bare more dig, så længe tilslutningsledningen er let tilgængelig og i samme rum.

 Tak for hurtig respons.

Så fortsætter jeg 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis