Varmepumpe iset til

Var lige en tur i sommerhuset og kontrollere diverse og bemærkede så, at varmepumpen, som er sat til 8 grader døgnet rundt, var helt iset til i udluftning på siden og bagpå, som på billederne.
Er det almindeligt, at de kan fryse sådan til? Umiddelbart virker den upåklageligt, men tænker bare lidt, at der er vel en grund til, at der er disse udluftningshuller.

Kurt B. Andersen
Var lige en tur i sommerhuset og kontrollere... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det står i manualen på din pumpe, du kan finde den på Google hvis du søger på modelnr.
Så kan du selv måle efter.
En mitsubishi manual jeg fandt på nettet siger mindst 100mm fri luft på bagsiden, så den står altså lidt klemt på dit billede.

Især hvor slangerne er ført i kanalen, der kan den ikke ånde tilstrækkeligt, da køleribberne på kondenseren netop skal holdes fri. Disse sidder på venstre side, men også på bagsiden. Det går ud over din cop. 

Elektronikteknikeren
Jeg har haft kontakt med installatøren, som oplyste, at der er indbygget afrimining i den. De vil komme og se på, om den virker som den skal, eller om den er defekt. Så det afventer jeg p.t.

Kurt B. Andersen
Så blev den endelig undersøgt. Det viste sig, at der foran ribberne mod bagsiden sad en transportsikring, som forhindrede at der var fri gennemstrømning af luft. Den er nu blevet fjernet, og så er de sikre på, at den skulle virke uden is. I lørdags blev der fjerne ca. 5 cm is på den indvendige side, og siden da, havde der ikke dannet sig ny is, selv om den havde kørt meget siden da. Så luftfugtigheden betyder åbenbart også meget, som andre har været inde på. Den har indbygget afrimning.
Så nu satser vi på, at der ikke bliver flere problemer.
Tak for alle input.

Kurt B. Andersen
Der må da være en kølemontør med meget røde ører , sjusk af værste skuffe......

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis