Manglende gulvvarme på 1 sal, når radiatorerne i stue etagen er helt åbne.

Hej alle,

Jeg er løbet ind i problem efter jeg har udskiftet alle mine radiator i huset med Tado termostater. Når radiatorerne er helt åbne, er røret der går til gulvvarmen på 1 sal helt koldt. Så snart, radiatorerne i stueetagen er nået op på ønskede temperatur og de lukker til igen, begynder der er at komme varme i røret til gulvevarmen igen på 1 sal. Det er tydeligt, i og med jeg har "Smart schedule", dvs. den skruer automatisk ned for varmen om natten og op igen om morgenen. Så radiatorerne bliver åbnet helt op om formiddagen og lukker så først ned når den ønskede temperatur er nået. Så min teori er, at når alle radiatorerne/gulvvarme hiver efter varmen i huset, kan den simpelthen ikke levere nok.

Jeg havde en VVS'er uden at kigge på det, men det var tydeligt at han ikke vidste præcist, hvad der var galt. Vi fik renset snavssamleren, da han mente det kunne være det. Der var en del snavs, men det hjalp ikke.

Jeg har en gammel cirkulationspumpe fra 2004 (Grundfos Alpha+), som han ikke mener yder optimalt, den lyder også lidt underligt synes han. Umiddelbart, virker det ikke til at gøre nogen forskel på situationen, hvis jeg kører i Trin 1 vs 3 - det løser i hvert fald ikke problemet.

På alle radiatorerne, er der monteret en Danfoss RA-G ventil, hvilket undrer mig, da det er et 2 stregsanlæg jeg har. På en enkelt radiator sidder der en RA-N ventil, så man kan indstille vandgennemstrømningen.

VVS'eren tror at problemet vil blive løst, hvis jeg skifter alle RA-G ventilerne ud med RA-N ventiler, samt køber en ny cirkulationspumpe. Jeg tænker at lyder rigtigt, da når radiatorerne er fuld åbne, er det tydeligt at vandet siver for hurtigt igennem (når ikke at blive afkølet nok), som også kan hjælpe på afkølingen generelt.

Jeg ville blot lige hører jeres mening her, da VVS'eren ikke virkede super overbevisende, så synes det ville være lidt ærgerligt at smide penge efter det, hvis det reelt ikke løste problemet.
Her er et billede af fjernevarme anlægget (Redan anlæg fra 2004)

På forhånd tak,

Mvh. Henrik Holm
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er enig med din vvs-er i at du skal udskifte rediatorventilerne til RA-N. Du må også have et problem med manglende afkøling på dit fjernvarmevand. Afgangen fra dine radiatorer må højest være lune (under 30o.
Da du ikke kørte med natsænkning udjævnede du dit forbrug, så der var kun små udsving. Når du pludselig vil hæve temperaturen væsentligt skal der meget større effekt igennem.
Prøv at aflæse dit øjeblikkelige forbrug på din varmemåler flere gange dagligt så du kan se et mønster. (Når du trykker nogle gange på den højre gule knap på måleren kan du se en del oplysninger f.eks. fremløbs- og returtemperatur samt energiforbruget).

Søren O
Hej Søren,

Tak for svar.

Ja, afkølingen er ikke optimal, når de kører på fuldstyrke (Har holdt en del øje med det), men generelt over året, er vi indenfor "normalen", selvom jeg ville påstå jeg burde kunne gøre noget bedre end gennemsnittet. Afkølingen er gennemsnitlig 34 grader over året (sidste år). Men ja, jeg kan se at i disse dage får jeg ca. 90 grader ind fra fjernvarmen, fremløb til radiator ca. 60 grader, og tilbageløb svinger mellem 40-50 grader, afhængig af hvor åbne radiatorerne er.
Kan se at effekten, er ca. 7,3kW pt. Er det højt? Opvarmet areal er 130kvm bolig, samt 70kvm kælder (Kælder samme temperatur som resten af huset).

Som du siger, er problemet reelt ikke eksisterende, når jeg kører uden natsænkning, da det køre stabilt. Spørgsmålet er så bare hvad kan bedst svare sig? Undgå natsænkning (Hvor meget sparer jeg reelt ved det?) eller få skiftet overstående.

Hvis du vil have gang i din gulvvarme skal du gøre noget. Dine radiatorer burde have været noget større, men du kan jo “snyde” lidt. Du får fjernvarme ind med 90o hvilket er usædvanligt højt, men det giver dig nogle muligheder vi andre ikke har. Prøv i første omgang at hæve fremløbstemperaturen til dine radiatorer til f.eks. 70o. Det resulterer i at du skal have en mindre vandmængde rundt i huset, og det vil give en bedre afkøling på dine radiatorer.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis