In-wall av-rack i gammel pejs.

Hej Lav det selv folk
Jeg er ved at opgradere min hjemmebiograf og har revet min brændeovn (og pejs) ned. Nu vil jeg gerne udnytte dette fine hul i væggen, til at få lavet et indmuret reol system til mine maskiner (surround forstærker, bluray afspiller, PlayStation osv osv)
Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe opgaven an. Jeg har vedhæftet en meget grov skitse over hvor stort mit nye av rack skal være.
Kan jeg bygge et skelet i træ i de dimensioner jeg ønsker skabet i, og beklæde med gipsplader efterfølgende, eller er vi ude i at jeg skal have fat i en murer der kan mure hullet op i de dimensioner jeg skal bruge? Eller er det mon noget man selv kan klare hvis man er lidt fix på fingrene? Alle gode råd er velkommen :))På forhånd tak/Lars
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan "mure" en pæn ramme med multiblokke "inde" i hullet. Så kan du enten lave hyldene ligeledes i multiblokke eller træ.
Står den nederste del af muren som næsten rå mur (New-yorker væg) Så skal der da mures hen til hjørnet så det ligner. Den øverste del mures også op og pudses på samme måde. Reol laves i træ da det giver mest plads fordi hylder er tyndere end multiblok hylder. Huskat hullet skal være 1 cm bredere end reol, da den yderste knast bestemmer om reolen kan komme ind på plads. 
Hylder må gerne mangle 5 cm i at nå bagpladen, delvis for at der er plads til ledninger og delvis for at varmen kan trække op

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for gode inputs. Det lyder som en god ide at mure selve "rummet" op i de dimensioner jeg skal bruge, og så bygge reolen indeni efterfølgende.
Og som den glade amatør jeg er, må jeg lige spørge om nogen kan fortælle mig hvordan man murer "taget" på sådan en kasse !? Er det noget med en overligger eller hvordan hulen får man stenene til at danne et tag? 
Den beskedne bredde kan du sagtens mure med det man kalder "stik vandret" Man murer sider op, hvor man naturligvis bruger lodstok og målebånd / tommestok for at holde bredde og lod. Når man når højden som ønsket skal der være yderligere ca 5-10 cm udhugget ( på billedet skrå afslutning  men skal det pudses er det ikke nødvendigt)  og med ca. 10-12 cm ud over det op murede. Så mures mursten over som ligger på kant,  lidt på skrå ind imod midten fra begge sider. Så ender de midterste sten som lodrette. .
Inden denne øvelse lægges et bræt vandret som fastholdes af lodret bræt i begge sider.  De lodrette kan sømmes fast i en fuge som du har muret op dagene før. Denne støtte fjernes dagen efter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bare et lille spørgsmål 🤗
Har du overvejet ventilation i det lille rum?
Mere hvis du har større forstærkere. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Hej MLU

Rigtig godt spørgsmål, og ja, det har jeg nemlig gået og grubler lidt over de sidste par dage. Jeg har jo et udgangshul til skorstenen som jeg tænkte om man mon kunne udnytte til noget ventilation. Alle gode ideer er velkommen, for har aldrig lavet den slags før... 
Sørg for dine enheder kan ånde.

Optræk igennem skorstenen er en mulighed, men hvis du ikke nedlægger skorstenen, skal du have skorstensfejer ud årligt, selvom din brændeovn er fjernet.
Husk på du kan få regn og ske ned i skorstenen også, så ikke optimalt at den står i direkte forbindelse til elektronik.

Du skriver du vil bygge et rack. Men er dine enheder til rack montering? Hvis ikke, så er det bare en "alm." Reol du skal have lavet, og gerne af perforrerede plader eller som minimum med ventilations kanal i top og bund, ala en radiator skjuler, og som Ev elmand skriver, husk at lave plads til ledningerne i bagenden af hylderne, og ventilation.

Mange blue ray afspillere er sårbare for varme, så placer den nederst, gerne med 1-3 enheder mellem den og forstærkerne.

 

Ja, jeg har også tænkt at det nok vil være smartest at få muret udgangshullet til så man ikke risikerer noget med regn og sne.
Kan du evt. pege mig i retning af hvordan man laver en ventilationskanal i top og bund ? 
Hvis der er sprække bag hylder og der ikke er fyldt øverst og nederst så er der ventilation. Eller det murede hul er lidt højere, så sprækken bag ved også gælder bund og top. På den måde kommer ledninger udefra også ind i kassen. 
Her i området kan man godt afmelde en skorsten når brændeovn eller lignende er fjernet. Men det er da rigtig at skorsten bliver fugtig når der ikke er træk op i den.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis