Gulvvarme fordelt på to fordelere

Jeg er ved at planlægge gulvvarme i huset og som jeg har forstået det er det muligt at "dele" fordeleren i to. Således der er en fordeler med fire kredse i kælderen hvor varme installationen er og shunten også skal være. Herfra skal der føres PEX til førstesalen hvor der skal være en fordeler mere.

Jeg er dog kommet i tvivl om hvilken dimension forbindelsesrøret skal være, afgang og tilgang på de fleste fordeler er 1" ???
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer jo lidt an på, hvor mange m2 der skal fødes og hvor langt trækket i øvrigt er. Med 28 mm. PEX går du ikke galt - 22 mm. kan formentlig også gøre det, hvis det er relativt direkte ført op.

 

Jeg har lige lavet det system. Der er dog kun 3 m hen til "slave fordeler " Jeg har brugt 20 mm pex. Det virker tilsyneladende.
Kan øverste fordeler sidde lodret så er det smart at lave automatisk udlufter over denne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.

Der er ca. 3 meter op(fordelerne kommer til at sidde næsten lige over hinanden) og på første salen er der 4 rum på ca. 10 m2 hver.

I stuetagen er der også fire rum i forskellig størrelse fra 25 - 6 m2.

Vil det være en fordel at bruge 16mm pex på øverste etage for at reducere flow behovet der?

Mvh. Teddy

Du må ikke have for små rør imellem dine manifolde. Det er indreguleringsskruerne i returmanifolden der skal styre vandmængden i de enkelte kredse.


Søren O
Det giver ingen fordel at lave mindre størrelse rør på 1. sal. Og det er meget mere indvikle at indregulere med forskellige størrelse rør i kredsene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis