Skrue fod vaskemaskine Electrolux

Hej alle.
Jeg har været godt og grundigt begynder dum. Jeg fik min nye vaskemaskine for ca 2 mrd siden og fulgte instruktionerne som var på et papir/ pap og satte igang. Vaskede fint men når den skulle centrifugere fløj den rundt og jeg blev nødt til at holde den nede med al min begrænsede kraft og derfor har jeg kun centrifugeret på 400. Jeg har brugt maskinen måske 10 gange i alt og ellers givet op fordi selv om den var i vater etc så tænkte jeg måske det bare er mit gulv som ikke er særligt plant som gør det.

Anyway fordi den så kraftigt hoppede rundt er gummiet brændt af i gulvet og den ene fods skrue har åbenbart beskadiget modtager hullet så den kul lige kan skrue en lille omgang men ikke helt i.
Har prøvet med en anden fod så jeg ved det er modtager hullets riller som nok har fået et hak et sted.😭

Ironisk nok blev jeg klogere igår da jeg prøvede at finde ud af hvad problemet dog kunne være efter en del googling fandt ud af jeg skulle fjerne transport beslagene. Øv det havde været fedt at vide.. men nu er de fjernet og jeg håbede jeg evt blot kunne købe en ny fod skrue men modtager hullet er som sagt problemet.

Er der en måde eller et specielt skrue værktøj som man kan bruge for at 'genridse' så skruen igen kan skrue frit?  Har sat foden i så godt jeg kan og maskinen står stabilt, så har kun et andet billede man kan lige and skruen, men jeg kan ikke justere den og vil som sagt gerne købe ny med nyt gummi etc.

Håbefuld..
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Det er ikke nok at maskinen er i vatter, den skal også støtte på alle ben/skruer. Hvis du sender et billede af maskinen, hvor den står, så for du en vejledning. Kan skruen ikke få fat i gevindet i maskinen?

fase
Hej! Skruen kan få fat i gevindet men kun lige en omgang inden den bliver helt stram (og ikke som før frit skrue op og ned).

Så skruen sidder i og maskinen står på alle fødder men vil stadig gerne løse problemet da den på et tidspunkt skal stå et andet sted og så får jeg nok brug for at kunne justere. Måske også igen om lidt da jeg nu har en vask sat over for at tteste om det hjalp at fjerne beslagene mht centrifugeringen (de skulle vel af uanset hvad).

Er ret ked af at jeg ikke kendte til de der beslag for så var det jo ikke sket :(  
Hvis alt går vel om en lille halv time kan jeg leve med det, men hvis der er en løsning så vil jeg gerne fixe det plus se om der er nogle nye gummi fødder som passer.

Kunne ikke finde nogle til min model.
 Tak for hjælpen / råd !
Ja af skade bliver man klog.
Du skal have fat i en gevindtap. Den må kunne købes løs hos f.eks HN. Måske du kan låne en tap på et smede- eller maskinværksted.
Måske de også kan hjælpe dig med en ny “fod”. Tag den gamle “fod” med. Er du heldig kan du måske få lov at skrue en ”fod” af en gammel maskine på “genbrug”.

Søren O
1000000 tak, så er der altså håb for at det kan fixes! Forhåbentlig kan jeg finde ud af at bruge sådan en gevindtap. Må vente til der åbnes igen! 
Du skal have alle 4 fødder skruet inden, du bruger maskinen. Så prøv om du kan skrue foden på eller tag en af de andre til at rette gevindet med. Det kræver lidt følelse.
Måske er det gevindet på foden, der beskadiget


fase
Annonce
Hvis skruen / foden har fået lidt fat og sidder lige i så tager du bare fat med en tang eller lignende. Gevind oppe i hullet er sjældent så beskadiget at skruen ikke selv kan "reparere" det. Og sådan en fod skal ikke absolut gå nemt, når den er på plads så er det ok.
Alle fødder skrues i så de er lige lange. Så stilles maskine op og du rokker med den. Så kan du nemt mærke om den kan rokke til et hjørne. Ved det hjørne som kan rokkes lidt ned, skrue foden lidt ud.
Den møtrik du ser nederst imod gummi/ plast delen er til at låse det med. Den skrues op imod maskinen og spændes fast. Så kan vibrationer ikke få fødder til at dreje over tid.
Jeg må nok holde med dig i din analyse af indsatsen under den første installering. Det er nok den del med at fjerne transport beslag der er skrevet mest tydelig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 31-01-2021 16:05:25

Du skal have alle 4 fødder skruet inden, du bruger maskinen. Så prøv om du kan skrue foden på eller tag en af de andre til at rette gevindet med. Det kræver lidt følelse.
Måske er det gevindet på foden, der beskadiget

 Hej,  synes jeg skrev at det kun er den ene og at den kan skrues på i en omgang så alle fødder er selvfølgelig på! Har kørt 2 vask og centrifugeret 1200 uden at den flyttede sig overhovedet  så er meget tilfreds på trods af rodet :) på et tidspunkt vil jeg prøve at forbedre gevindet i maskinen men måske fixer det sig selv med maskinens egne vibrationer, kigger på det igen når man kan gå i byggemarked igen :) 

ev elmand skrev den 31-01-2021 16:41:32

Hvis skruen / foden har fået lidt fat og sidder lige i så tager du bare fat med en tang eller lignende. Gevind oppe i hullet er sjældent så beskadiget at skruen ikke selv kan "reparere" det. Og sådan en fod skal ikke absolut gå nemt, når den er på plads så er det ok.
Alle fødder skrues i så de er lige lange. Så stilles maskine op og du rokker med den. Så kan du nemt mærke om den kan rokke til et hjørne. Ved det hjørne som kan rokkes lidt ned, skrue foden lidt ud.
Den møtrik du ser nederst imod gummi/ plast delen er til at låse det med. Den skrues op imod maskinen og spændes fast. Så kan vibrationer ikke få fødder til at dreje over tid.
Jeg må nok holde med dig i din analyse af indsatsen under den første installering. Det er nok den del med at fjerne transport beslag der er skrevet mest tydelig. 

 Tak,  lige set beskeden men nu er alt okay jeg fik kørt to vask med max spin og maskinen stod fast og klarede det helt perfekt! :) mht den transport beslagene så bestilte jeg via Elgiganten og fulgte instrukser som var printet på selve emballagen og der var intet om de her beslag men alt muligt andet som skulle sættes på og lign ! Så havde ingen jordisk chance for at vide det især når de beslag blot ligner en del af maskinen. Men nu blev jeg klogere og har erfaret efter deling på FB at jeg åbenbart ikke har været alene om ikke lige at kende til beslagene. Men nu ved jeg det! :)

Jeg tænker ikke så meget på emballage men på installations vejledning der ligger i maskinen.
Hvis de fødder kun har en omgang i gevind så er du igen ved at dumme dig ved at køre videre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 31-01-2021 21:17:54

Jeg tænker ikke så meget på emballage men på installations vejledning der ligger i maskinen.
Hvis de fødder kun har en omgang i gevind så er du igen ved at dumme dig ved at køre videre. 

 Emballagen VAR installations vejledningen! Der var printet på det og et stk papir med samme print.

Der var intet andet kun en pose med påhæng og nogle plast dutter jeg skulle slå ind i nogle små huller. 


Mht foden så sidder den meget fast i og er i samme højde som den anden skrue. Maskinen står fast og solidt nu. 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis