Afmontering af gammelt stik/telefonstik

Hej
Vi har netop købt et hus fra sidst 70'erne.
I et værelserne er der nogle gamle stikkontakter, som vi gerne vil udskifte, samtidig med at vi vil filte væggen.

Det drejer sig bl.a. om stikkene på billedet.
1. Den alm. Stikkontakt, vil vi gerne udskifte, så den bliver lidt pænere at se på - skulle der være nogle problemer i det? Må vi selv det?

2. Det andet stik, tror jeg er et gammelt telefonstik.? 😅 Som vi ikke kommer til at bruge. Må/kan vi godt bare afmontere denne? Og spartle henover? Og er der nogle, der kan give en hurtig forklaring på, hvordan man gør det smartest?

Mvh Signe, som intet ved om el 😅🙏
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Man må udskifte stikkontakter HVIS man ved hvordan det gøres. Så allerede din slut hilsen (Mvh Signe, som intet ved om elDiskvalificerer dig på forhånd      
Nå lidt mere seriøs.
Telefon stikket kan nedlægges ved at man klipper alle ledninger bagved. Er der første / eneste stik i huset i forhold til hvor telefon dåsen sidder udvendig så tilhører stik og ledninger rent faktisk telefonselskabet. Men det betyder oftest ikke noget. I skal naturlig have for øje hvordan i vil være i kontakt mod omverdenen. Skal internet, telefon eller Tv komme igennem kobber kabler så skal ledninger måske bruges senere. Har i derimod fiber eller andet så klipper du bare.
Jeg ville dog ikke sløjfe nogen af de 2 stikkontakt dåser. Den som nu bruges til telefon kan let omdannes til en ekstra stikkontakt. Og dem får man sjældent for mange af. De skal så udskiftes med denne (tryk for LINK) Og så skal der 2 nye stikkontakter monteres ind. På den måde så får du heller ikke problemer med den manglende fodliste stump. Der skal lægges 2 stumper ledninger over i den nye stikkontakt.
For at afmontere stikkontakt skal dæksel vippes af med en skruetrækker under kanten. Så ses 2 skruer som løsnes en del. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for yderst brugbart svar, Erik!

Jeg skal nok sørge for at have en med, der ved lidt mere om el, inden jeg går i gang 😉 man lærer jo heller ikke noget hvis ikke man prøver.😅😊

Vi vil faktisk meget gerne have dem op, så de sidder over fodlisten, da vi synes det vil se pænere ud.

Det lyder interessant, at lave telefonstikket om til endnu en stikkontakt. Er det sådan lige til at gå til? De to stumper ledning, der skal lægges herover - er det fra nogle af de eksisterende ledninger, eller er det noget ekstra?

Det bliver nok lidt for kompliceret for mig selv, men det er rart at vide hvilke muligheder, der er, så jeg også ved hvem, der evt. kan være mig behjælpelig 😊

Mvh Signe 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
De 2 stumper ledning jeg taler om er fra stikkontakten til højre. Nu har du ikke skilt det ad så man kan ikke se hvordan ledninger kommer frem til stikkontakten. Og når jeg skriver 2 stykker, så er det fordi jeg antager at der kun er 2 huller i stikkontakt. 
Men med denne ældre installation er det højst sandsynlig at det kommer i rør. og måske er der 2 så det går videre til næste stikkontakt.
Det er derimod helt sikker at hverken rør eller ledninger kan nå længere op. Så der skal hugges riller ud i væggen, mures nye dåser ind og trækkes nye ledninger / kabler igennem de rør der sikkert er der.
Det er heller ikke svært hvis det er rør. Men det er naturligvis langt lettere og billigere at skifte fronten så det ser pæn ud som det sidder.   Og nogen gange er pengepungen med til at åbne øjnene for at den oprindelige placering faktisk er ret pæn   
En anden mulighed kunne være at skifte det til Opus dobbelt. LINK Men så skal du være opmærksom på at din stikkontakt sikkert ikke er med 3 huller. ( uden jordforbindelse ) Er det tilfældet må du ikke sætte en op med jordforbindelse uden at der kommer ny kabel rundt helt fra sikringstavle og kabel så er med jordforbindelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal være opmærksom på, at gulvet måske ikke går helt ind under de nuværende underlag. Så hvis du flytter stikkontakterne op på væggen, vil der måske være et hul i gulvet, som fodpanelet ikke kan dække. Kræver man man lige åbner og kigger, for at finde ud af om det er tilfældet.
Hvis de skal flyttes op, skal ledningerne måske forlænges. Da man ikke må samle ledninger skjult, vil det betyde, at der skal trækkes nye ledninger. Man kan dog være heldig, at de eksisterende er lange nok. Igen er man nødt til at åbne og se efter.
Den lette løsning er at pille eksisterende ned, og erstatte med denne: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/opus-66-stikk-dobb-panel-m-j
Det med Opus er nok ikke den lette ! Den kan man ikke få uden Jord, og så er jeg ret sikker på t der skal nye kabler til gruppetavlen.
Men billedet viser det ikke tydelig da stikproppen dækker for den nederste del at stikkontakt

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis du ikke bruger tlf ledningen til noget, så vil jeg kraftigt anbefale dig, at afbryde udenfor huset. Tlf går ind fra jorden op i ca 30-40 cm højde. Der sidder en lille rind dåse af alu eller plast. Tag dækslet af og skru ledningerne ud. Muf dem af på “jordsiden”. Det kan være aktivt og tlf kører på 48 volt.
Frisk:
Den dåse der sidder udvendig tilhører teleselskab, og der er der ingen adgang. Får få år siden blev mange af de runde erstattet af nogle firkantede plast kanal lignende. De er låste og kan den  åbnes uden brug af speciel nøgle og hvis man alligevel prøver går den i stykker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis man er afmeldt fastnet, fraskriver tele materiel, men det er hændt at ledningen er aktiv alligevel. Men den viden er gammel... så muligvis teknikken er ændret.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også