Buler i lysningen ved skrå vindue LMCHM 321 8464 31-01-2021 09:45 nogen bud på om dette er en fugtskade? Nyopstået eller gammel skade? Jeg har ikke lagt mærke til det før idag. Har boet i huset i et års tid. Burde det ikke være misfarvet? Skimmel eller råd? Lad mig gerne høre alle tanker og råd fra jer. Lmchm 11 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Frisk 874 31-01-2021 10:07 Jeps! Har prøvet det for en del år siden. Det er et ældre Velux vindue, som skal serviceres udvendigt. på overkant vindue, er der en vandnæse, som leder regnvand ud til siderne og indvendig i en afdækning langs vinduesrammen ned ad taget. Desværre kommer der andet end vand, nemlig mos og blade. Det sætter sig som en prop i “kanalerne” og vandet hober sig op. Det stiger imdvendig over kanten på inddækning og ind i konstruktionen.derfor: åbn vinduet helt, op på en stige og rens udvendigt, nedefra de to langsgående, overdækkede kanaler med en lang kost. Det skal være i flaskerenser størrelse.og læg det ind i rutinen, som tagrenderes osv.PS bulen er nok gipslysningen, der er opblødt.
LMCHM Trådstarter 321 8464 31-01-2021 10:12 Hmm. Vi befinder os på 2. Sal (udnyttet tagrummet). Vinduet er fra 2017/2018 hvor tagrummet blevet taget brug. Der er fint adgang til render og ikke noget der stopper til. Tænker nu ny skade eller tidligere? Hvad med eventuel kondensproblem ved dårligt oplagt isolering? Burde det være misfarvet? Lmchm
AskH. 1414 2860 31-01-2021 11:04 Det er ikke misfarvet fordi fugten kommer bagfra og på nuværende tidspunkt ikke har trængt igennem malingen. Tilgengæld har den som frisk skriver nok blødt gipsen op og det er hvad du kan se. Er taget til at komme op på med en tagstige og hvilken slags tag er det. Man kunne starte med at løfte et par sten eller plader for at se om noget er synligt. Ellers må du skærer op i gipsen indenfor (det skal du nok alligevel for at tørre ud og lave det pænt igen). Ask
LMCHM Trådstarter 321 8464 31-01-2021 11:33 Det er for højt op til en stige. Tag er tagsten. Vi er på anden sal. For ca. 4 måneder blev lagt nyt tag. Spørgsmålet er så om det kan være opstået på 4 måneder? Eller om det er ældre.. hvis fugten kommer bagfra? Kan det så være isolering der mangler? Eller er det decideret vand som er trukket ind bagfra? Lmchm
AskH. 1414 2860 31-01-2021 11:56 Da jeg skrev bagfra mente jeg at vand/fugt kommer ind et sted bagved den gipsplader som udgør siden af lysningen.Hvis du har fået lavet tag for nyligt så vil det være et rigtig godt bud at inddækningen omkring vinduet ikke er blevet ordentlig tæt. Fx er der jo meget sne nu som kan blæse ind under tagsten (fygesne). Hvis der ikke er blevet tætnet ordentligt mellem vinduets inddækning og det nye undertag så trænger det jo ind i konstruktionen og laver ballade. Læser det lidt som at du har haft håndværkere på ? I så fald så ring til tømrermesteren.Tjek også om din husforsikring dækker indtrængende vand. Måske kan de tage noget af reetablering mv.Derudover skal du insisterer på at i får åbnet og undersøgt hvor meget vand der er kommet ind og hvor langt det har løbet. Især hvis du har et diffusionslukket undertag kan det være ret giftigt med fugt inde i konstruktionen. Ask Annonce
LMCHM Trådstarter 321 8464 31-01-2021 16:03 Jeg vil helt bestemt høre tømrermester som stod for taget. Tænker dog han bare afviser.Idet jeg ikke har boet i huset mere end 1,5 år (etagen og vinduer fra 2017/2018 - før vores tid) håber jeg dog stadig på at det kan være en ældre skade som blot er malet over af Maleren da vi flyttede ind. Undrer mig fortsæt at der ikke er misfarve da det buler/bobler temmelig meget. Virker ikke umiddelbart vådt. Dog svært at mærke. Måske lidt koldere i hjørnet. Lmchm
AskH. 1414 2860 31-01-2021 16:38 Altså så længe malingen ikke er brudt kan jeg ikke se hvorfor der skulle komme misfarvning. Hvis tømrermesteren ellers er nogenlunde fornuftige så kommer han ud og tager et kik. Den slags utætheder kan ske engang imellem og det ved han godt. Ask
LMCHM Trådstarter 321 8464 31-01-2021 16:44 Du har sikkert ret. Jeg har slet ikke forstand på det. Nok bare et spinkelt håb på at der er tale om en tidligere skade. Som jeg bare ikke havde opdaget før idag. Fra tidligere ejers tid og ikke grundet Tagprojekt i efteråret. Jeg får tømrer ud. Tak for alle svar🙂 Lmchm
TRRA 1291 2770 01-02-2021 08:27 Det er helt sikkert en nyere skade og IKKE fugt. Det er vand. Det behøver så til gengæld ikke at have ret meget med vinduet at gøre. Det kan være vand der kommer et sted ovenfra på taget og løber langs spærhovedet - og stoppes der hvor der er en lysning. Mest sandsynligt er dog, at der er et problem med inddækningen over vinduet. Mvh Troels
AskH. 1414 2860 01-02-2021 09:45 Jeg forstår ikke helt dit spinkle håb. Hvis det er en skade fra tagprojektet har du en konkret håndværksmester du kan komme efter som sådan set skal dække både at fikse selve problemet samt følgeskader MV. Hvis det derimod var en gammel skade skulle du ud i en lang slåskamp med ejerskifteforsikringen som hvis de endelig dækker vil have selvrisiko MV. Du står klart bedst hvis det er tagprojektet der er problematisk Ask
LDS Tip Automatisk tip Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS Se mere her