Udvendig isolering af "ydervæg"

Hej gør det selv folket :)
Jeg er stødt på et spørgsmål i forbindelse med renovering af mit værksted, som jeg håber et par kloge folk her kan hjælpe med. Værkstedet ligger i en tilbygning til huset, som begge er fra 1936 (hus og tilbygning ;)).

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal isolere en væg der er i selve tilbygningen, korrekt. Væggen er imellem et opvarmet badeværelse, og et uopvarmet værksted - skal isoleres fra den kolde side.

Væggen er en massiv murstensvæg - 1-lags... begge dele ligger i tilbygningen, men badeværelset er der adgang til fra huset, er en del af huset (det eneste badeværelse vi har), og er jo opvarmet. Der er ikke isoering på badeværelses siden; murstensvæggen i badeværelset er pudset op og malet.

På værkstedssiden af murstensvæggen er den isoleret med ca 30 mm (meget gammel?) isolering, en bræddebeklædning, yderligere ca 70-100 mm (nyere) isolering, og igen en bræddebeklædning.

Jeg vil gerne pille al isolering og træbeklædning ned da det er meget gammelt, og bygge nyt (forsatsvæg?) foran muren, for at sørge for at mit badeværelse er isoleret og ikke taber for meget varme derude mod værkstedet :) Det er koldt i værkstedet og det er ikke et rum der er planlagt at det skal varmes op. ...Selve ydervæggene i både hus og tilbygning er hulmur, men hvorvidt de er hulmurs isoleret, det ved jeg ikke.

Jeg kan sagtens finde tegninger på hvordan en ydervæg skal isoleres udefra, men jeg er i tvivl om jeg skal anse min væg mellem badeværelse og værksted som en ydervæg, når nu værkstedet er et lukket rum - men et uopvarmet rum. Der er også en yderdør og to små 1-lags vinduer i værkstedet ;) ...det har været en gammel stald i tiders morgen :)

Jeg har forsøgt at lave en tegning af hvordan det er opbygget nu, som er vedhæftet :)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er mod uopvarmet rum, skal du anse væggen som en ydervæg. Hvis du alligevel isolerer tilbygningen ville jeg dog overveje ikke at isolere væggen ind mod boligen og leve med varmetabbet, mod til gengæld så at få værkstedet frostfrit.
Men ellers isolerer du den, som enhver anden ydervæg - batts og eventuelt beklædning.

 

Tusind tak for svar :) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også