Hjælp til stumper 50mm afløbsrør

Hejsa

Jeg har en opvaskemaskine, en  vaskemaskine, gasfyr og snart en tørretumbler, hvor  jeg godt kunne tænke mig at lave afløbet lidt mere elegant.
Jeg har taget et par fotos.
Pt. Har jeg en slange fra hhv. Opvasker og vaskemaskine, og et pp-rør fra gasfyr.
Jeg er ude i, om man kan benytte samme pp-rør, til vaskemaskine, opvasker og tørretumbler?
Foto 1 er fra under gasfyr, herfra går røret ind bag vaskemaskine og ud til gulvafløb som på foto 2.
Kan man få en art t-stykker, som kan sættes ind midt på det lige stykke, fra gasfyret, hvortil jeg så kan tilslutte hvidevarernes slanger?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sikkert få et T stykke, og så reducere det ned til afløbs størrelse.
Men du ønsker noget " lidt mere elegant " Så du trækker slangerne til den anden side.  Altså ind bag cirkulationspumpe og stikker dem ned i tragten. Slanger kan hænges med strips op på røret ved det gule håndtag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det ser ud som om du mangler en vandlås, på kondensslangen på fyret?
Det kommer an på hvor meget opad. De kan sagtens pumpe op i 1 m højde, og både afløb fra opvaske og vaskemaskiner skal principielt slutte over vandstands niveau i maskinen Ellers kan der opstå hævertvirkning så maskinen tømmes for vand efterhånden som den tager vand ind. Det er der dog  taget forbehold for i hos mange fabrikater.
Kondens tumbler er noget andet. Der skal vandet løbe af sig selv fra toppen af maskinen. Men det er så højt oppe at det nok heller ikke er et problem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
kaffemand skrev den 30-01-2021 13:41:40

Det ser ud som om du mangler en vandlås, på kondensslangen på fyret?

 Ja.. hvis der skal være sådan en, så gør jeg.. Det løber bare ned i tragten, og via pp-rør hen til afløb i gulvet, der er vandlås under gulvet, dog.. 


@Erik: det er simpelthen fremragende det her.
Jeg er nu kun spændt på, om røret (50mm)kan klare opvaskemaskine og vaskemaskine, der pumper ud samtidig.
Højdeforskel fra maskine til der hvor de rammer tragten er godt en halv meter, så jeg håber det går.
Tørretumbleren kommer til at stå ovenpå vaskemaskinen, så der er fald hele vejen


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Vedhæftede filer:

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 30-01-2021 14:43:42

 Ja.. hvis der skal være sådan en, så gør jeg.. Det løber bare ned i tragten, og via pp-rør hen til afløb i gulvet, der er vandlås under gulvet, dog.. 


Uden vandlås direkte på kondensen, er der adgang ud for kultveilte fra forbrændingen.
Så der skal være en over tragten også.


Uden vandlås direkte på kondensen, er der adgang ud for kultveilte fra forbrændingen.
Så der skal være en over tragten også.

 Seriøst? Det lyder bare mærkeligt, at Ingen har påpeget det. Det er monteret for 5 år siden, og løbende serviceret, samt besøgt af teknikere..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

50 mm rør kan sagtens klare det. Men mon det overhovedet opstår samtidig. Først skal du have gang i begge maskiner samtidig, og derefter skal udpumpning komme synkron. Det vil kun forekomme meget sjældent. Man kan så også spørge sig selv om hvad der sker ved at det en gang om året løber over ? Ja vandet løber ned på gulvet og hen i afløb, og du undrer dig lidt over at vaskepulver æsken er lidt våd i bunden for mon ikke den har sin plads der. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har ret Erik.
Jeg synes det er fremragende, og ser om d er sker noget..😄

lyhne1 skrev den 30-01-2021 15:39:22

 Seriøst? Det lyder bare mærkeligt, at Ingen har påpeget det. Det er monteret for 5 år siden, og løbende serviceret, samt besøgt af teknikere..


Jeg forstår slet ikke hvor den vandlås skulle være? Altså skulle en vandlås sikre mod co2-udslip? Det bør vel være en ventil af en art? 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis