1-strengs radiator shunt. Et-strengs shunt. "Dum" Radiator ventil.

Nogen der kende denne shunttype og hvordan jeg kan øge modstanden i den?
Jeg kan vel ikke bare skrue på den med en firkantnøgle?
Den sidder parallelt med sidste radiator og jeg vil gerne have alt vand igennem den sidste radiator, eller så meget som muligt.

Jeg mistænker at den nye termostat der er monteret er med lille ventilhus (se billede) og derfor forkert. Nogen der ved hvor meget jeg kan vinde ved at skifte til en med stort ventilhus mht. at få mere vand igennem radiatoren?

Er det en dårlig ide at få alt vand igennem sidste radiator?
Den er pt. kold forneden imens shuntvandet er pænt meget varmere og det mener jeg er spild.Jeg er med på at hvis jeg lukker shunten skal alt vand igennem sidste radiator så der skal være så fri gennemstrømning som muligt.
Hvad overser jeg? (Hvis dette var en god ide var den vel implementeret i alle huse? :-))

Hvor kan jeg købe sådann en helt dum radiatorhane som på billedet med stort ventilhus og til 1-strengsanlæg.

NB: Forslag om at bygge om til 2-strengs behøver jeg ikke. :-)

PerDahlstroem
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billede 1-3. Jeg kender ikke ventilen, men vil tro du skal skrue proppen af. Vil tro at der sidder en “reguleringsskrue“ under proppen.
Billede 4. Det skal være en ventil beregnet til 1-kreds systemet, f.eks. Danfoss RA-G. Der er alt for lille gennemgang i de almindelige ventiltyper.
Jeg vil ikke anbefale at lede al vand gennem sidste radiator. De vil hindre dig i at regulere temperaturen i rummet.
Manuelle radiatorventiler findes stadig - søg blot på f.eks. billigvvs.

Søren O
En rigtig god ide at lukke både for frem- og returløb inden du piller ved noget. Jeg kender ikke “ventilen”, men vil tro at der nærmest ikke kommer vand ud, men vær varsom.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis