Forbandet VVS'er ;)

  • 60 m2 gulvvarme i betondæk og et 3 år gammelt luft til vand pumpe/fyr, panasonic (kan klare huse op til 160m2)
  • Fyret er skruet helt op, fremløbstemp 52-58 afgjort af udetemperatur (pt -1). Der er vand på fyret. 1,5 bar.
  • Shunt føler skiftet på mistanke. Shunt står helt åben, 47 grader. Shunt fremløbstemp er 40 grader.
  • 3 varme kredse tilsluttet shunten, alle er åbne med flow
  • Cirkulationspumpe udskiftet og er helt ny, står til max og flytter 1,4m3/h 

Jeg kan ikke få rum temperaturen over 19,8 :(
Min VVSer lader ikke til at kunne fixe det og jeg synes at taler om hjørner med mig.

  • Skal fyret stå på max? 
  • Shunten, hvad gør den og hvad bør den står på?
  • Cirkulationspumpen, hvad skal den stå på?
  • Hvad er det der gør at jeg ikke kan få en højere fremløbstemp end 40 grader fra shunten, i min optik er det her fejlen ligger.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har  du ikke et billede af fyr og shunt, hvor man kan se indstillingerne?

fase
Dit første billede viser shunten. Øverst til venstre er vist et kapillarrør, som fører til en termostatventil, der ikke er vist på billedet. Hvad står den på?
Til venstre for pumpen er vist en termostatventil, hvor følerhovedet mangler, hvad laver den?

fase
Det er godt nok vild høj gulvvarmetemperatur du har brug for. Det går da ud over driftøkonomien på varmepumpen.
Den forchromede “ dims” der sidder under t-stykket under pumpen - er der en ventil til at begrænse gennemløbet? Hvis muligt, så prøv åbne helt op for gennemløbet.
Prøv også at hæve pumpetrykket fra varmepumpen.

Søren O
Fabrin​.
​Jeg har taget termostatventilen af midlertidigt for at se om det gør forskel. Når den er monteret har den altid stået til 47 grader som er max. Følerhovedet (er ny, skiftet på mistanke) er tilsluttet denne termostatventil.

​Søren O
Jeg har betondæk støbt med gulvvarme slanger, antager at det kræver lidt mere varme. Jeg har taget ventilen af, netop for at få max flow.
Hvis ændring af pumpetryk skal hæves i varmepumpens softwaren, så har jeg ikke kunne finde den indstilling.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hvilke gulvbelægninger har du? Mange laminatgulve kan ikke tåle mere end 27grader..
Er alle returslanger varme?
Min pumpe skal køre med fast tryk (så vidt jeg husker,tryk et par gange på pilen, så er der nogle søjler der lyser i venstre side, i stedet..
Jeg ved ikke om det er generelt for gulvvarme?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja, din pumpe skal stå på konstant tryk, f eks
Trin III. Tryk på pilen for at skifte mode.
Den må heller ikke stå med lysende måne (natsænkning)

Er der skruet helt op for de sorte hætter på gulvmanifolden? 

Elektronikteknikeren
Jeg har flisegulv allover.
Alle returslanger er varme, der er helt åbent for alle 3 kredse.

Jeg tror ikke jeg kan skrue højere op for cirkulationspumpen. Den er også max.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Når du ikke kan hæve temperaturen på gulvvarmeshunten tyder det på for forsyning til gulvvarmeshunten. Temperaturen på varmepumpen skal du ikke gøre noget ved.
Sidder der ikke en separat cirkulationspumpe på varmepumpen til radiatorvandet?
Du kunne eventuelt koble den fra varmepumpens styreng og så midlertidigt forbinde den til en stikkontakt.

Søren O
Din luft/vand pumpe, hvor meget kan den yde i denne tid. Er 47˚ ikke absolut max?
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis