Skimmelsvamp på helt nye spær!?

Hej LDS, mit første opslag her inde og håber i kan hjælpe med nogle gode råd, dem kunne jeg godt bruge lige nu...

Jeg er ved at være færdig med mit hidtil største projekt, nemlig en 40kvm isoleret garage. Jeg har lavet alt selv, så har nok lavet et par fejl hen ad vejen, men har virkelig prøvet at holde mig til alle de foreskrevne regler!

Nu efter at jeg lagde taget for et par måneder siden er der begyndt at gro noget der ligner skimmelsvamp på mine helt nye spær. Der er oven i købet også kommet lidt på undertagdugen. Er meget i tvivl om hvordan jeg får det slået ned. I den sidste måned er det taget til.

Jeg er ret sikker på at det er kommet på grundt af, at jeg selv byggede spær og tagkonstruktionen i en våd måned. De er nok blevet lidt våde inden jeg fik dækket det hele til. Ligeledes tror jeg ikke at jeg har haft nok udluftning i undertaget. Det har jeg så gjordt noget ved, ved at montere ialt 20 udluftningssrudser. Jeg har en fugt måler der oppe som ofte viser 100% her for tiden, hvilket for mig virker som om at der ikke bliver luftet nok ud, trods seasonens høje luftfugtighed?

Skal jeg vente og se det an, til når det bliver varmere i vejret, så træet kan tørre ordentligt op?

Skal jeg lavet noget midligtidig ekstra ventilation ved fx at pille nogle klink bredder af i gavlen? (vil jeg helst ikke da de er låst i hinanden)

Skal jeg behandle skimmelsvampen med noget? Det er jeg bare et loftsrum på en garage der kan skal bruges til opbevaring.

Selve konstruktionen hedder troldtekt, dampspærre, isolering, loftrum, undertag, ståltag. Der er ikke udflugt i tagfod, men i undertaget. Jeg har ikke fugkeklodser i bunden af pladerne, men har den i rygningen. Der kommer varmepumpe i garagen, men den er ikke installeret endnu. 

Håber I kan hjælpe med nogle gode råd, er lidt bange for at jeg har gjort et eller andet helt forkert...

Vh. Den fortvivlede😐
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skulle gerne have været udluftning fra tagfod. Skal du have beklædt op under spær ender ved tagfod så montere dem med 5 - 7 mm sprække imellem hver. På en af billeder ser detud til at sider er muret op, så hug øverste sten af hvis den alligevel bliver gemt bort der oppe,
Der bør være sammenlagt 1,5 cm sprække hele vejen langs tagfod i begge sider og 5 cm luft adgang imellem mur og undertag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej, tak fordi at du skriver.
Der kan ikke laves udluftning ved tagfod da der ligger isolering op forbi. Ligeledes er det 100% trækonstruktion, ingen mur.

Jeg fik at vide at det ikke var nødvendigt at lave udluftning af tagfod, hvis bare der kom udluftningsventiler i undertaget. Da der ikke skal isoleres op mod undertaget. 
Det er også korrekt at man kan undvære tagfods udluftning. Men det betinger at der etableres lige så meget udluftning igennem undertags ventiler. Der bør være 1/500 af husets areal i udluftning. Da du har 40 kvm så bør der være mindst 0,08 kvm Altså 800 cm2 udluftning. De runde undertags ventiler jeg kender har ca. 50 cm2 hver. Så 4 i hver side nederst og øverst giver så 16 I alt. Det skulle være tilstrækkelig. Men flere gavner da. Luften skal hentes under ståltaget og der er der ikke det samme tryk fra vinden som der kan være ved tag-fod.
Men hvis spærene har været meget våde så tager det tid at tørre ud, og skimmel går i dvale. Hvis man har varme på neden under og loftlem står åben så forværrer det problemet med kondens men det ses ofte lige over lemmen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Okay, loftlem står ikke åben, så der burde ikke komme så meget der fra.

Jeg har overvejet at lavet noget midlertidig udluftning i gavlen. Ville det være en god ide for at få træet til at tørre hurtigere?
Jeg har sat fugleklodser I tagryggen, er det en fejl? Dvs. der er kun åbent ved tagfoden i hver side.

Mener du at skimmel går i dvale når spær er tørre? 
"Mener du at skimmel går i dvale når spær er tørre? " ja, skimmel skal have en rh. > 65% har jeg hørt, så når det tørrer op er du af med problemet. Der sker nok ikke det store ved du tørrer det over med noget udendørs rhodalon.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Har du ingen ventilation i rygningen?
Der skal være en sprække på mindst 1cm i hele længden på hver side af rygning.

Selvom det måske er ok med undertagsventiler i tagfod, skal der også være åbent nok til det fri til at ventilerne kan ånde.

Hvorfor ikke etablere ventilation i tagfod hen over isolering? Det er den bedste løsning. Du skærer blot yderste bart skråt, så der er 50mm op til dugen hele vejen ud i til udhæng. 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis