Nyt terrændæk

Hej
Nu stiller jeg blot et dumt spørgsmål som bekymrer mig meget.
Jeg vil gerne snart igang med, at fjerne vores gulv, bryde beton, grave ud og isolerer osv.
Men hvordan ved jeg, at væggene ikke vælter uden støtten fra terrændækket?

Link til yderligere dokumenter
https://www.weblager.dk/wlpdfviewer?file=rest%2Fbuildingproject%2Fdownload%2Ffull%2F4502399%3FFastWebView%3DTRUE#pagemode=thumbs&view=Fit
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det kun eet rum? Selvom skillevægge står på betonen, kan man godt fjerne gulvet, men fra midten og ud og IKKE helt ud. Men det kan være dine vægge er med sokkel.
Frisk skrev den 30-01-2021 07:30:42

Er det kun eet rum? Selvom skillevægge står på betonen, kan man godt fjerne gulvet, men fra midten og ud og IKKE helt ud. Men det kan være dine vægge er med sokkel.

 Vi vil gerne have gulvvarme i hele huset:)

Tænkte at arbejde med en kant på 10 cm fra væggen også isolerer den for at undgå kuldebro:)
Ydervægge er ingen problem. Der er sokkel under det niveau jeg forventer du vil grave ned til Men indervægge står på en lille ca. 20 cm sokkel. Det vil ikke kunne gå at grave ned til 50 cm dybde uden at undermure dem. Men det er heller ikke så svært.
Ifølge tegning så ser det ud som om den ene langs gående indv. skillevæg er bærende. Det er godt nok gitterspær som oftest er selvbærende men den asymmetriske facon indikerer at der er et punkt lige over muren  hvor kræfter ligger af på muren.
Så du graver et rum ud først, så muren stadig støtter af på beton dækket. men med jorden stående fra muren og ca.45 grader ud i rummet.  Gulvet kan skæres 1/2 igennem tæt på vægge med diamant skive på stor vinkelsliber. Så får du ikke så store slagpåvirkninger på væggene.
Der graves ind til muren og passende ind under på 1-1,5 m ( over 1 m fordi det er sekundære vægge) Så lader du jorden stå mindst lige så langt og graver på ny ind. Der mures op under med f.eks., Leca blokke. De kan være samme bredde som dem der er der nu  ( sikkert 20x20 cm)  Op muring i almindelig cementmørtel 1 - 10.
Der forberedes så næste op muring har forbandt og at det passer med afstand så der ikke skal saves i lecablokke. Det tilpasses endelig med studsfuge bredde.
Dybde på renden tilpasses så højde passer op til skillevæg det tilpasses også med mørtel under nederste samt fuge højde.
Bunden af renden skal helst ikke graves længere ned end der er behov for. Det kan give sig hvis der skal fyldes op igen for at få det til at passe.
Der ligger mange gode arbejdstimer i sådan et projekt. Og ja jeg har prøvet det flere gange men i mindre målestok hvert sted.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-01-2021 19:43:09

Ydervægge er ingen problem. Der er sokkel under det niveau jeg forventer du vil grave ned
Perfekt, så langs dem kan jeg grave de 50 cm ned de nævner uden problemer?
Skal der skæres op langs væggen med vinkelsliber og hvor tæt på kan jeg gå på væggene?

 til Men indervægge står på en lille ca. 20 cm sokkel. Det vil ikke kunne gå at grave ned til 50 cm dybde uden at undermure dem. Men det er heller ikke så svært.
Er det teknikken med leca blokke som du refererer til senere som skal anvendes her?
Kan man ikke understøbe istedet for ?:)
- grave et hul på 1 m brede, springe næste 1 meter over osv. Støbe hullerne, vente også grave de andre ud og støbe dem?


Ifølge tegning så ser det ud som om den ene langs gående indv. skillevæg er bærende. Det er godt nok gitterspær som oftest er selvbærende men den asymmetriske facon indikerer at der er et punkt lige over muren  hvor kræfter ligger af på muren.
Har du et indtryk af, hvilken væg der er tale om?


Så du graver et rum ud først, så muren stadig støtter af på beton dækket. men med jorden stående fra muren og ca.45 grader ud i rummet. 
Jeg forstår ikke det med jorden stående fra muren og de 45 grader.

 Gulvet kan skæres 1/2 igennem tæt på vægge med diamant skive på stor vinkelsliber. Så får du ikke så store slagpåvirkninger på væggen
Der graves ind til muren og passende ind under på 1-1,5 m ( over 1 m fordi det er sekundære vægge) Så lader du jorden stå mindst lige så langt og graver på ny ind. Der mures op under med f.eks., Leca blokke. De kan være samme bredde som dem der er der nu  ( sikkert 20x20 cm)  Op muring i almindelig cementmørtel 1 - 10.
Der forberedes så næste op muring har forbandt og at det passer med afstand så der ikke skal saves i lecablokke. Det tilpasses endelig med studsfuge bredde.
Dybde på renden tilpasses så højde passer op til skillevæg det tilpasses også med mørtel under nederste samt fuge højde.
Tjek


Bunden af renden skal helst ikke graves længere ned end der er behov for. Det kan give sig hvis der skal fyldes op igen for at få det til at passe.
Hvad kan give sig?


Der ligger mange gode arbejdstimer i sådan et projekt. Og ja jeg har prøvet det flere gange men i mindre målestok hvert sted.
Hvorfor i mindre målestok hvert sted?:)
Mange tak for det meget fyldestgørende svar!:)

 

Ydermur: På øverste snittegning står der et mål ud for sokkel. Jeg kan ikke se tallet men mon ikke der står 80 Og det er mere end 50 cm så der er stadig 30 cm ned til bunden,, så der skal ikke understøbes. Du behøver ikke at skære langs ydermuren der er der sikkert støbeskel i forvejen så beton ikke holder fast der.

understøbe: Op muring med leca er det samme som understøbning med beton men langt lettere. Når jeg skriver 1,5 m i stedt for 1 m er det fordi det ikke er ydermur på et hus med kælder under men simple indervægge uden ret meget tryk på.

Bærende væg: Kig på øverste snit tegning hvor under der står snit AA. Der ser du at alle 3 af de skrå tænger i spær peger ned på en skillevæg. Det er denne væg som hjælper med bæring. Mon ikke det er væggen langs gangen. Jeg kan ikke se at der står AA med et par pile på plantegning ellers ville det henvise til hvor snittet er vist.

45 grader skrå: Du må ikke grave ud i et rum helt ind til vægge inden der er muret op under. så kan jorden skyde sammen. Du skal lade lidt af jorden stå tilbage. Det kan stå skråt ned fra muren. Så graver du kun ind der hvor du skal i gang med at mure op / understøbe.

Hvad kan give sig: Det synes jeg fremgår ret tydelig. men jeg prøver lidt mere tydelig. De render der bliver hvor der skal op mures / støbes kan du komme til at grave alt for langt ned, og så smider du lidt løs sand ned igen DET kan give sig.

mindre målestok: Jeg har lavet understøbning / undermuring flere steder. Det har været 30 kvm. 25 kvm 40 kvm hvert sted f.eks, aldrig som hos dig med et helt hus på en gang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er i øvrigt også kun hvis gulve fortsætter ind under skillevæg at du behøver at skære rille ned i beton tæt på skillevæg. Hvis terrændæk oprindeligt er støbt i hvert rum for sig, så er der også her støbeskel som ret let lader sig skille ad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er i dag til et meget langt og kedeligt møde, og kan derfor også opdatere lidt i denne tråd.

Først mange tak for jeres finde råd, og efter lidt snak med en murer er vi langt på at udgrave ligesom ev elmand foreskriver, dog blot 0,5 m afgangen også punkt støbning fremfor undermuring efter vejledning fra vores murer.

Min eneste bekymring er, at jeg kan forstå at jeg ikke kan anvende de eksisterende radiator rør i de enkelte rum. Derfor er jeg kommet op med følgende plan.

- Fra fyret til det første rum jeg vil udgrave graver jeg en rende på ca. 10 - 20 cm dybde, hvori jeg kan trække pex løst op til det rum jeg udgraver.

- Så graver jeg det før omtalte rum ud etablere gulvvarme støber osv. og trækkes røret via renden tilbage til fyret og får det koblet på.

- Indtil vi er klar til næste rum bliver renden dækket til med en træplade og et tæppe, også kan den dækkes den af når næste rume r udgravet og klar til at få etableret gulvvarme.

Er denne ide helt åndsvag og skal jeg blot i stedet acceptere at det er hele huset på engang eller intet?
- Jeg er bevidst om, at det vil svine og være langvarigt og det er vi okay med, men vi kan ikke tage hele huset på en gang.
Det er ok plan med 0,5 m og understøbe i stedet for mure.
Og det er en god plan med en kanal ude i fyrrum. Men alle rør bør isoleres, så der skal være ret godt plads i denne kanal. Kan dog fælles isoleres, med f.eks. støbebats
MEN alle fremtidige slanger skal igennem de rum som du måske har lavet gulvvarme i forinden.
Her ville jeg lægge tomrør ca. 10 - 12 cm ned i isolering. Du kan lave riller, lægge rør i og så 10 cm isolerings lag ovenpå. Du skal naturligvis regne med 2 slanger til hvert rum. Slanger stikkes nogle cm ind igennem dine understøbninger så de findes frem når næste rum udgraves.
Nu ved jeg ikke hvilke rum du vil begynde med, eller hvor du ønsker gulvvarme. Men går ud fra at det er fyrrum i nederste højre hjørne og køkken ved siden af.
Så skal du have 6 stk. tom rør skråt igennem stuen til 1. værelse, 4 stk til stuen ( 2 kredse )
og ca. 8 - 10 stk. igennem køkken til gang bad m.m.
Du kan eventuelt allerede forberede det ved at lave en lille udsparring i understøbningen. Det gør du ved at efterlade et lille stykke flamingo ( f.eks. 5 x 12 cm til 6 slanger) i beton, der hvor fremtidig slanger kommer. Når du har understøbt, og gravet ud så hugger du de flamingo stykker ud. Så er der et hul klar til at tom rør kan stoppes igennem når du når op med isolering. Det gælder så med færre og færre rør jo længere du kommer væk fra fyrrum. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for din fine vejledning :)
- og det bliver fremgangsmåden, hvis vi gør det.

En kammerat kom nemlig til mig i går og foreslog, at jeg i stedet kiggede på thermaskirts som producere fodpaneler med indbygget radiator, hvilket ville gøre at vi slap af med radiatorerne i huset, og får mange af fordelene som findes med gulvvarme vedr. spredning af varme osv. Så jeg er gået lidt i tænke boksen igen, da jeg lige vil have undersøgt om den lave mængde isolering i fundament også er en udfordring for dem, fordi så skal fundamentet jo fortsat op.
Efter at have talt lidt med firmaet bagved thermaskirts, og vejet for og imod i forhold til øget værdi af huset er vi landet på, at terrændækket skal op og de 80 mm skal skiftes ud med 300 mm og noget gulvvarme, da jeg tænker at dette vil give noget værdi ved fremtid salg, hvilket jeg er meget usikker på om det andet vil, også selvom det ville koste 60.000-100.000 kr. at få sat op.

Jeg har forsøgt mig med, at tegne en plantegning over huset og nummeret værelserne efter, hvornår vi tager dem.
Jeg tænker at lave rende ca. 15 cm dyb i første omgang så jeg kan vente med at skulle understøbe soklen i gangen.
 Så kan jeg smide 100 mm mineraluld i renden, så rørene og efterfølgende en træplade, hvor der er gulvtæppe oven på, og mineraluld på undersiden (ca. 50mm) så er rørene isoleret i den periode de ligger der.

Med denne plan skulle jeg gerne kunne trække rørene efterhånden som jeg skal bruge dem, også når et rum er færdig kan det kobles på gulvvarme, også kan jeg gå videre til næste rum :)

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis