Nyt terrændæk

Hej
Nu stiller jeg blot et dumt spørgsmål som bekymrer mig meget.
Jeg vil gerne snart igang med, at fjerne vores gulv, bryde beton, grave ud og isolerer osv.
Men hvordan ved jeg, at væggene ikke vælter uden støtten fra terrændækket?

Link til yderligere dokumenter
https://www.weblager.dk/wlpdfviewer?file=rest%2Fbuildingproject%2Fdownload%2Ffull%2F4502399%3FFastWebView%3DTRUE#pagemode=thumbs&view=Fit
Hej Nu stiller jeg blot et dumt spørgsmål som... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 10-03-2021 19:54:33

Naturligvis skal du gå igennem sokkel med rørene. Skal jeg være lidt morsom så vil det da være irriterende at have dem i dørene.   Under døre skal den også være sokkel.
Så når jeg har understøbt min sokkel, så laver jeg plads til rørene i toppen af soklen i døren?:)


Jeg ville absolut leje den store hammer. Den går igennem det gulv som en varm kniv i smør.
Det skriver jeg mig bag øret, men for mulighed for at teste en bette en på 20 kg på fredag så nu må vi.
Prøvede lige med mejsel på min slagboremaskine, og fik da hul i gulvet.... men det går for langsomt.

Det bragte mig ind til et nyt spørgsmål, hvordan lurer jeg, hvor mine vand, radiator og kloakrør er i gulvet så jeg ikke får vand ud over det hele?
Eller slukker man for vandet, afmontere radiator og skifter alle vandrør osv nu man er i betonen og bare smadre dem?


Om det vil være en fordel at dele shunt op i 2 kan du kun selv afgøre. Det giver kortere rørføring, og nemmere installation . MEN der skal jo være et sted hvor det ikke generer med sådan en fordeler med 5 afgange.
Så bliver det ruten med længere rør, konen tænker ikke den pynter i gangen.


Du kan godt fjerne beton ind til væggen og grave jorden ud i rummet fra ydervægge og hen til 30 cm fra indervægge.
Om det er en fordel kommer lidt an på din understøbnings metode.
Super, så gør jeg dette og lader jorden står 30 cm fra indervægge, så kan jeg bruge metode 2 og lave en støbeform i træ.


1. grave en grøft ( på dine 50 cm ) lige under muren, og fylde med beton. Så kan siderne i grøft være støbeform. Og kun allerøverst skal der et bræt eller plade på for at styre beton.
2. Grave ind som du beskriver og lade bagsiden af grøft være støbeform, og have en større plade foran.
3. Grave ind og sætte fundablokke som fyldes med beton, (være opmærksom på at der skal en lille stump imellem som afstand, ellers kan næste række ikke gå ind i forbandt.

 

I mit tidligere indlæg skriver jeg at du laver udsparing ( stykke flamingo der let lader sig banke ud)  . Den skal naturligvis ikke ligge i toppen, men nede i den dybde som tom rørene skal komme i. Nemlig et stykke under beton, så de er isolerede i de rum hvor de ikke skal afgive varme.
Jeg forstår ikke hvorfor du vil holde dig til at det SKAL være under døre. Der nede er der ikke forskel på dør og væg.
I værelser er der ikke vand eller kloakrør. Og rørene til radiatorer går sikkert i kanaler langs ydermur. Disse kan du meget nemt opdage, da der kun er et tyndt lag beton øverst og så er de fyldt med sand eller løs leca. Hvis du kigger på det gamle tegnings materiale er der sikkert en tegning af placering af kanaler. Det findes ofte på sokkel og terræn tegning.  
Du kan jo nok lade radiatorer hænge et stykke tid, da du fortsat skal have varme i huset.
Men på et tidspunkt skal du jo have noget afbrudt. Her skal du have trykket taget af anlægget, og skære rørene over nede i kanalen / hvor kanalen har været. Og sætte prop på og igen sætte tryk på så har i varme i resten af huset.
Du kan nok selv lave det ved at bruge en primofit i rette størrelse og så en prop eller slutmuffe LINK
Det må godt nok ikke gemmes nede i beton, men måske kan det placeres i rummet foran. Det er jo ellers også kun midlertidig så det går nok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-03-2021 22:30:03

Jeg forstår ikke hvorfor du vil holde dig til at det SKAL være under døre. Der nede er der ikke forskel på dør og væg.
Det er fordi, at jeg ikke har vidst bedre, du har selvfølgelig ret i at der jo os er sokkel under døren så det er jo lige meget, hvor jeg går igennem soklen og indtil værelserne :)


I værelser er der ikke vand eller kloakrør. Og rørene til radiatorer går sikkert i kanaler langs ydermur. Disse kan du meget nemt opdage, da der kun er et tyndt lag beton øverst og så er de fyldt med sand eller løs leca. Hvis du kigger på det gamle tegnings materiale er der sikkert en tegning af placering af kanaler. Det findes ofte på sokkel og terræn tegning.  
Perfekt så kan jeg snildt begynde nu uden at kontakte en vvs. Giver god mening med radiator rør er ført langs rummet tilfælde af omplacering.


Du kan jo nok lade radiatorer hænge et stykke tid, da du fortsat skal have varme i huset.
Igen god pointe!


Men på et tidspunkt skal du jo have noget afbrudt. Her skal du have trykket taget af anlægget, og skære rørene over nede i kanalen / hvor kanalen har været. Og sætte prop på og igen sætte tryk på så har i varme i resten af huset.
Du kan nok selv lave det ved at bruge en primofit i rette størrelse og så en prop eller slutmuffe LINK
Det må godt nok ikke gemmes nede i beton, men måske kan det placeres i rummet foran. Det er jo ellers også kun midlertidig så det går nok. 
Det gør vel ikke noget at det er gemt i betonen tænker jeg, da alle radiator rørene jo ender med at være frakoblet og tomme fra vand.

Mange tak for hjælpen allesammen!
Jeg ved nu nok til, at gå igang, men jeg tænker at genoplive tråden løbende med billeder og spørgsmål, så andre med samme idé kan få gavn af det:)!

 

Tiden flyver når man fjerner beton,det går hurtigere end forventet og jeg er derfor ved, at tage stilling til opbygning af det nye terrændæk.

Jeg tænker lidt ovenstående opbygning, også smide leca langs kanten, hvor Flamingoen ikke helt kan komme ind, også spærre leca nødderne inde med kantisoleringen, da jeg har hørt de kan sive op i betonen ellers.

Tænker 10 cm beton, 300 mm Grafit EPS og selvfølgelig rivenet på Al-lister også gulvvarme.

Men bør jeg smide en Icopal op langs væggen, som en form for fugt spærre for væggen?
(Han gør det i denne video)
https://youtu.be/t0c-Smq2If4
Jeg ville lave 50 mm kantisolering, og bruge byggeskum i stedet for leca der hvor det kniber med at få flamingo til at passe helt.
Når der er beton plade over isolering kan du bruge EPS med trykstyrke 50 det er væsentlig billigere end den grå med grafit.
Og så eventuelt have et tyndere kapilar brydende lag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Mange tak, så bliver det nok en styrke 60, men forsat med grafit for at kunne spare lidt udgravning :)

Jeg kom i snak med min nabo, og han fortalte mig, at han havde udgravet hele sit badeværelse uden at understøbe sine indervægge, da det jo blot var leca vægge, og de hang jo sammen med de andre så de vælter ingen stedet. Han gravede 50 cm ned, og lod blot soklen(10 cm beton af, 20 cm sokkel og så 30 cm ren jord) stå på den bare jord, men han gravede selvfølgelig os kun det ene rum ud.

Har han ret i, at hvis jeg kun udgraver den ene side af en væg, og så frem at væggen ikke er bærende så skal den ikke understøbes? Synes det lyder lidt vildt.
Det har din nabo ikke ret i. At det er gået godt hos ham er rent held.
Jorden under væggen kan med tiden skride lidt ud, også selv om du har lagt  isolering ind mod. Det er aldrig så hårdt presset imod som den naturlige jord. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis