Nyt terrændæk

Hej
Nu stiller jeg blot et dumt spørgsmål som bekymrer mig meget.
Jeg vil gerne snart igang med, at fjerne vores gulv, bryde beton, grave ud og isolerer osv.
Men hvordan ved jeg, at væggene ikke vælter uden støtten fra terrændækket?

Link til yderligere dokumenter
https://www.weblager.dk/wlpdfviewer?file=rest%2Fbuildingproject%2Fdownload%2Ffull%2F4502399%3FFastWebView%3DTRUE#pagemode=thumbs&view=Fit
Hej Nu stiller jeg blot et dumt spørgsmål som... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hey.

Normalt trækker man gulvvarmen i slanger, og slanger der er i et stykke fra fyrrummet ud i rummer hvor der er gulvvarme og tilbage til fyrrummet. I 2transit områder" lægges de lidt dybere og isoleres så der ikke afgives varme i de område der ikke er en del af den enkelte varme kreds.

Hvis ikke jeg husker forkert er det ikke tilladt at samle et ned støbt rør/slange til fx gulvvarmen, hvilket betyder du skal lave samle bokse over gulv og herfra så trække ud i den enkelte rum.

Tænker det bedste vil være at lave det i en omgang og få lavet det på den rigtige måde fra starten. eller at have en teknik grøft hvor der trækkes rør ud til centrale tilslutnings steder.


MVH Njord
njord skrev den 09-03-2021 13:25:57

Hey.

Normalt trækker man gulvvarmen i slanger, og slanger der er i et stykke fra fyrrummet ud i rummer hvor der er gulvvarme og tilbage til fyrrummet. I 2transit områder" lægges de lidt dybere og isoleres så der ikke afgives varme i de område der ikke er en del af den enkelte varme kreds.

Hvis ikke jeg husker forkert er det ikke tilladt at samle et ned støbt rør/slange til fx gulvvarmen, hvilket betyder du skal lave samle bokse over gulv og herfra så trække ud i den enkelte rum.

Tænker det bedste vil være at lave det i en omgang og få lavet det på den rigtige måde fra starten. eller at have en teknik grøft hvor der trækkes rør ud til centrale tilslutnings steder.

 Så hvis jeg forstår dig korrekt så kan jeg sagtens gøre ligesom jeg har planer om med en rende tværs gennem huset også trække slangerne løbende til de enkelte rum og dermed bevarer slangerne i et stykke fra fyr til rum også retur.

Det mener jeg da man kan, men ikke nødvendigvis let at trække en slange gennem de rør man har lagt ned i forvejen..... Der bliver nemt knæk osv hvor det er svært at trække slangerne igennem efterfølgende......

MVH Njord
njord skrev den 09-03-2021 13:33:00

Det mener jeg da man kan, men ikke nødvendigvis let at trække en slange gennem de rør man har lagt ned i forvejen..... Der bliver nemt knæk osv hvor det er svært at trække slangerne igennem efterfølgende......

 Jeg burde ikke få behov for at arbejde med tomrør, da renden blot bliver permanent indtil jeg er færdig.

Hvis jeg trækker tomrør kan jeg så lukker renden af efter de er trukket?
Fordelen med tomrør er at de kan trækkes på den måde de skal ligge fra starten, der færdig isoleres omkring disse og alt gøres klar fra starten. Hvis ikke du har tomrør vil der rent praktisk blive nogle krav tli hvordan du kommer til at etablere dine gulve, altså de fjerneste først og noget praktisk men i enden af stuen ind mod fyrrummet... Tænker tomrør er den rigtigste måde, men hvor nemt/svært det er at føre rør i disse efterfølgende kan jeg ikke sige dig.... men i hvert fald er det en rigtig god ide at anvende rørfix i dine bøjninger så rørene ikke knækker, ala denne https://www.wattoo.dk/bukkefix-20-mm-087251120?gclid=Cj0KCQiA1pyCBhCtARIsAHaY_5fogE6Wq1YNkICQsGnLjo-w1boZxbH3t78N34mm_98IYKHQiem8HAsaAoUIEALw_wcB

MVH Njord
Annonce
Mange tak, det bliver lavet med tomrør!:)
Tænker at slangerne til gulvvarme bliver 20 mm så tomrøret skal vel være 20-25 mm?

Kan man få en vvs til at etablere gulvvarme og smide tomrør, hvis jeg kontakter dem når gulvet er udgravet, isoleret og afrettet?
Jeg kan se meget rigtig i din plan. Og kan ikke rigtig følge den med tomrør når rækkefølgen er som du viser.
Jeg går ud fra at kanalen i gangen er midlertidig. Altså over nogle år. Så ville jeg lave den lidt dybere, og mindre isolering i bunden. Så ligger rørene i den dybde som de kommer til at ligge i i fremtiden Så vil de være lange nok til om nogle år at komme de ca. 20 cm under gulvhøjde. ( 10 cm beton og 10 cm nede i isolering.) Så kan jeg ikke se nogen problemer i denne måde at gøre det på.
 Du tegner rørene til at gå ind ad døre, Det skal du se bort fra. De skal nærmeste vej, og det er især rum 3 der springer i øjnene. Her skal de gå ind lige efter døren ind til gangen.
Jeg kan ikke rigtig forstå hvordan du kan undgå at understøbe vægge imod gangen med det samme. Når rum 3 f.eks. skal laves så graver du under indervæggen imod gangen, og det skal understøbes. Desuden er det væsentlig vanskeligere senere, da du har gangen "fyldt " af rør som fra i din kanal.
Så bliver du nok nødt til at tage begge stuer samtidig. Ellers kan du ikke komme igennem den første og ned til pejsestue. OG alle møbler skal ud, familien skal have karantæne i de andre rum m.m.
De omtalte bukkefix er udmærkede ved op føring, men evt. tom rør skal lægges i langt blødere buer. hvis man skal have rør i efter følgende.
Få din Vvs mand til at sætte blandesløjfen op. og sætte slutmuffer på alle afgange. Så kan du selv trække og tilslutte varmeslanger efterhånden som et rum bliver klar. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En helt anden ting som vi ikke har omtalt endnu. Du kan dele din blande shunt i 2 og placere de 5 tilslutninger et helt andet sted end ved fyret.
Det kunne være lige til venstre for døren i rum 5. Så har du korte rør længder til rum 1 - 2 - 3 - 4 og 5 Og du skal ikke have så mange rør i din kanal.
Fordeler rørene får man i forvejen med 2 - 3 eller 4 studse. Styring, pumpe, termostat kontraventil frem / retur m.m. fra fyret m.m. sidder så ude ved fyret, medens der føres ca. 30 mm rør igennem til den anden del af blande shunt som foreslået i rum 5.
Der skal også føres kabel frem så man kan få de 5 telestater til at virke.
Det kan være enkelt kabler med kan også være 7 leder så man bruger fælles nul. ( eller fælles minus ved 24 V)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-03-2021 22:49:09

Jeg kan se meget rigtig i din plan. Og kan ikke rigtig følge den med tomrør når rækkefølgen er som du viser.
Jeg går ud fra at kanalen i gangen er midlertidig. Altså over nogle år. Så ville jeg lave den lidt dybere, og mindre isolering i bunden. Så ligger rørene i den dybde som de kommer til at ligge i i fremtiden Så vil de være lange nok til om nogle år at komme de ca. 20 cm under gulvhøjde. ( 10 cm beton og 10 cm nede i isolering.) Så kan jeg ikke se nogen problemer i denne måde at gøre det på.
Perfekt, og det bliver med tomrør er jeg kommet frem til, som bliver isoleret, og lagt det dybere så det kan løbe under kommende gulvvarme.


 Du tegner rørene til at gå ind ad døre, Det skal du se bort fra. De skal nærmeste vej, og det er især rum 3 der springer i øjnene. Her skal de gå ind lige efter døren ind til gangen.
Det gør jeg, men nu siger du nærmeste indgang. Der er vel ikke sådan at jeg skal gå igennem vægge vel?
Vil helst holde mig til dørhuller. Ellers kan jeg selvfølgelig lavehul til det undervæggen når jeg alligevel understøber.


Jeg kan ikke rigtig forstå hvordan du kan undgå at understøbe vægge imod gangen med det samme. Når rum 3 f.eks. skal laves så graver du under indervæggen imod gangen, og det skal understøbes. Desuden er det væsentlig vanskeligere senere, da du har gangen "fyldt " af rør som fra i din kanal.
Du har så evig ret, og jeg er kommet frem til at det bagerste værelse, samt gangen bliver fuldt udgravet og understøbt med det samme, og etableret gulvvarme og tomrør, da det virker nemmest.


Så bliver du nok nødt til at tage begge stuer samtidig. Ellers kan du ikke komme igennem den første og ned til pejsestue. 
Du har igen ret, men de to stuer bliver nok gemt til fremtiden også bliver der blot smidt tomrør til dem :)

De omtalte bukkefix er udmærkede ved op føring, men evt. tom rør skal lægges i langt blødere buer. hvis man skal have rør i efter følgende.
Noteret.


Få din Vvs mand til at sætte blandesløjfen op. og sætte slutmuffer på alle afgange. Så kan du selv trække og tilslutte varmeslanger efterhånden som et rum bliver klar. 

 Noteret, vil der være nogen fordele ved at dele min shunt op i to?

Den tænker, at jeg helst bare vil have det hele gemt væk i fyrrummet.



Der er ca. 8 cm beton så kan jeg "nøjes" med en 17 kg El hammer eller skal jeg leje en på 30 kg?
- Kan jeg fjerne alt betonen helt ind til væggen, men lade jord osv. stå ca. 30 cm ud fra væggen, også grave det væk efterhånden som jeg understøber? (Jeg sørger selvfølelig for, at minimere slag påvirkninger på muren efterhånden som jeg nærmer mig den)
Naturligvis skal du gå igennem sokkel med rørene. Skal jeg være lidt morsom så vil det da være irriterende at have dem i dørene.   Under døre skal den også være sokkel.

Jeg ville absolut leje den store hammer. Den går igennem det gulv som en varm kniv i smør.

Om det vil være en fordel at dele shunt op i 2 kan du kun selv afgøre. Det giver kortere rørføring, og nemmere installation . MEN der skal jo være et sted hvor det ikke generer med sådan en fordeler med 5 afgange.
Du kan godt fjerne beton ind til væggen og grave jorden ud i rummet fra ydervægge og hen til 30 cm fra indervægge.
Om det er en fordel kommer lidt an på din understøbnings metode.
1. grave en grøft ( på dine 50 cm ) lige under muren, og fylde med beton. Så kan siderne i grøft være støbeform. Og kun allerøverst skal der et bræt eller plade på for at styre beton.
2. Grave ind som du beskriver og lade bagsiden af grøft være støbeform, og have en større plade foran.
3. Grave ind og sætte fundablokke som fyldes med beton, (være opmærksom på at der skal en lille stump imellem som afstand, ellers kan næste række ikke gå ind i forbandt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis