Nyt kontor med vægmonteret skrivebord

Nu hvor man bare går hjemme og ikke må arbejde kan man jo lige så godt starte på et hjemmeprojekt.
Jeg skal have lavet nyt kontor. Vil gerne vægmontere en skrivebordsplade i massiv træ på en skillevæg. Og hertil har jeg nogle lidt specifikke spørgsmål, samt jeg gerne vil høre folks anbefalinger.

Vil købe en bordplade i 26x610x3020 mm I massivt træ og gråoliere den.
Min plan var en i bøg. Ellers er der alternativt mulighed for enten ask eller eg.
 - I forhold til olieringen og faktummet, at det skal bruges som skrivebord, er der så en sort jeg bør foretrække?

Planen var at montere den på væggen med et 38x57 mm lægte under og nogle bordben til, da det er den billige løsning. Alternativt kunne jeg bruge bordbæringer på 300x550 mm. Så længe det er solidt.
 - Hvis jeg vælger at montere med lægte på væggen, Hvilken længde skrue bør jeg så benytte? 5 eller 6 x 80, 90 eller 100 mm?
 - Bør jeg have beslagskruer eller bare normale skruer med panhoved til bordben (eller til bordbæringer, hvis det skulle blive løsningen i stedet for?

Synes jeg er fint rustet til at påtage mig opgaven. Men er ellers også meget interesseret i at høre jeres erfaring, anbefalinger og idéer.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
5 mm skruer  igennem en lægte holder til meget. Belastningen er jo stort set kun nedad  hvis du vælger bordben løsningen. Tykkelsen er 37 mm så resten kommer jo noget an på hvilken type væge det drejer sig om. Er det murstensvæg så skal du ikke regne pudslaget med. Så ender det jo på ca. 80 - 90 mm med en 40 mm lang rawlplug. Har du nogen der er lidt kortere kan der jo bores et stykke ind i lægte så skruehovedet forsvinder måske 20 mm ind.
Det er noget andet hvis du vælger hyldeknægt metoden. Så skal skruer og holde til træk ud ad. Især hvis der en der sætter røven på bordet for en hyggelig snak. Så der kunne det være på plads med flere 8 mm franske skruer i 10 mm plugs. i hver hyldeknægt.
Typen på skruer der kommer op nedefra i bordpladen er uden betydning. De skal blot være lidt tykke måske også 5 mm. men det kommer jo an på hvordan huller ser ud i hyldeknægte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis