Spørgsmål til væghængt seng

Jeg er ved at bygge en seng til min datter.
Der bliver bygget en indvendig ramme i lægter til lamelbund jeg tænker at lave i brede mdf stykker på ca 20 med  5 cm mellemrum imellem. Målene på madrassen bliver 75x200.
Nu det næste som også er mit spørgsmål: den ydre ramme som skal skrues ind i væggen kan jeg simpelthen ikke finde træ til! Man kan jo ikke tage ud og mærke på træet og vores lokale Silvan og Bygma er til ingen hjælp pr tlf. De siger det eneste jeg kan bruge hedder forrammetræ, og hvad jeg kan se koster det kassen. Kan det virkelig passe jeg ikke kan finde nogle brædder på ca 25x150mm som er høvlet uden det koster min. 120 pr
 Meter? Brædderne bliver ikke vildt synlige; madrassen er højere end dem og udenpå sættes en sengehest i mdf.

Til info kommer sengen foran til at hvile på skabe.

Når man ikke er ekspert på området, håber jeg på et par gode svar her:-)
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg ser det for mig kan du vel også skære strimmel MDF til at sætte uden på den indvendige ramme hele vejen rundt. Eller foran blot lade sengehest gå ned til bunden af lægten, og så skære den noget lavere på sted man skal stige op i sengen. Dette er under forudsætning at det hviler på skab, da det nok ellers ikke ville være stabil nok.

 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det havde jeg også i tankerne men er mdf stærk nok til at kunne holde?
Sengen kommer til at blive hængt op i et hjørne. I modsatte hjørne kommer et skab der måler 120x50 i dybden. Så det hjørne hvor sengen hænges op samt på den bagerste langside vil den kun hænge i væggen. Er mdf stærk nok til dette?
Jeg har kigget lidt på diy senge, og kan se der hver gang er lavet en ydre ramme før evt sengehest/kant sættes op, dernæst undre ramme med lameller
Der hvor den fastgøres til væggen har den større plade ikke nogen betydning. Den kunne undværes idet man kan skrue direkte igennem lægte. Med understøttelse på et skab på de 120 cm så vil det alene kunne holde da du kun har 80 cm udhæng, men et ophæng i hjørnet vil da øge bevidstheden om at det holder godt. Hvis senge hesten får en højde på 4-500 mm ind over skabet, 150 mm overudhæng samt fri ende gavl Samt at det hænger i hjørnet, så vil det kunne holde til at du selv lægger dig op i sengen til datteren og læser godnat historier.
En plade på kant holder til meget, og jeg havde i første omgang mere tvivl om mdf som lameller. Men når de bliver 200 mm  brede så vil det være ok. I stedet kunne man lægge en hel plade i og så lave en masse hulle med hulsav. Så ville der alligevel komme luft til madrassen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

jeg ligger lige tegningen ind jeg har lavet. Når du siger overudhæng hvad menes så? Jeg skal have det skåret ud i pap😉
Så du mener godt det vil kunne holde bare at skrue lægterne ind med karmskruer og så sengehest udenpå? Jeg tror også at jeg ville have en ramme så der var mere støtte til sengehesten hele vejen rundt.

Hvis du skulle komme med et forslag til noget træ til en evt ydre ramme hvad skulle det så være? Kan kun finde spærtræ i den størrelse og det er lige tykt nok
Når jeg siger udhæng, så er det stykket ( ca. 80 cm ) som hænger ud over kanten af skabet, samt de ca. 80 cm som er den frie gavl.
Når jeg nu ser din tegning ser det anderledes ser ud som om det er i venstre side at gavlen  gøres fast i væggen. I højre side  har du ved gavlen en stige.  Fastgørelse på væg bagerst og til venstre samt stige der er skruet fast på sengen og står på gulvet, i den anden gavl, så kan lægter alene sagtens holde.
Med sengehest langs langsiden styrker det yderligere. Og så et par skruer igennem lameller midt på både inde ved væg og yderst sørger for at man ikke kan trykke yderste lægte ud så lamel evt. falder neden ud
Jeg har ikke andre gode forslag til senge karm men jeg mener også det er ganske unødvendig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er også planen at venstre side samt bagsiden skal skrues fast i væg, Dog er der ca 25 cm i venstre side der går udover et vindue som ikke kan skrues fast.
Den ydre ramme var egentlig også for at der blev mere højde jeg kan skrue sengehesten på.  Lægterne til indvendig ramme er kun 5,5 i højden.
Hvis jeg stadig gerne vil lave en udvendig ramme lyder det som om det sagtens kan være mdf? Jeg har rimelig meget på 16 mm
Det er helt fint, også med de 25 cm. Du kan skrue igennem mdf og ind i væggen eller igennem både mdf og lægte under lamelbund. Det ser pænere ud så der ikke er skruer der tager fat i madras, dyne eller lagen.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay så tror jeg det bliver planen. Tak for hjælpen, jeg håber jeg kan finde ud af det😊
I øvrigt foretrækker jeg almindelige skruer og rawl plug til denne opgave. Det kan trække træet an imod væggen, hvor karmskruer også laver gevind i træet og fastholder det i start position som måske er nogle millimeter fra væggen.
Det fungere godt ved vinduer og døre men ikke her. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay troede bare at karmskruer kunne holde flere kilo
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis