Indbygget pejs og drejehåndtag (evt. trækstabilisator?)

Godaften LDS

Jeg har købt er gammelt hus med indbygget pejs (se billede).

Der er et drejehåndtag oven over pejselågen, men jeg er i tvivl om det er en trækregulator/-stabilisator eller hvad funktionen er.
Jeg har tændt op i pejsen og prøvet forskellige indstillinger, men synes ikke det ændrer på brændeevnen.
Jeg kan dreje "uendeligt" til hver side uden ændret modstand.

Er der nogle som ved hvad funktionen er? Og evt. kan henvise til et sted/hjemmeside, hvor jeg kan lære om brugen af den? Jeg har forsøgt at søge mig frem til det, men uden held.

Jeg tænker at spørge skorstensfejeren næste gang han kommer forbi, men jeres erfaring er meget værdsat inden da.

På forhånd mange tak og hav en god aften :)

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt sikkert et spjæld som du drejer på. Ved åben pejs skal den helst være helt åben når der er ild. Og lukket hvis man ikke bruger pejsen. Det vil hindre at der trækker for meget god varme ud f skorstenen.
Men jeg kan se at du har indsats i åbningen, så er det ikke så vigtig at den bliver lukket. Låger er jo i forvejen ret tætte.
Den nemmeste tidspunkt at konstatere hvor den står er under optænding, hvor du har fået en lidt varm skorsten ( god træk ) men alligevel en del røg i kaminen. Så vil du nik kunne se forskel på hvor godt røgen suges ind i ovnen eller røgen er tæt på at komme ud over kanten. hvis der er en streg / markering på håndtag mon ikke denne så følger spjældet retning.
Skorstensfejer er både vejledende, rensende, og myndighed omkring ildsteder. Og de laver gratis vejledning når ellers skorsten er tilmeldt, ( og der betales over ejendoms skat ) så man kan sagtens ringe til dem og aftale tid til et lille møde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for godt og brugbart svar, ev elmand.

Jeg fik fat på skorstensfejeren og han forklarede at spjældet kun er til brug ved åbent ildsted og ikke ved indbygningsbrændeovn. Så håndtaget er et levn fra gammel tid og spjældet er fjernet.
Der ryger en julesok på til december :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis