Væghængt cisterne på Ytong multipor

Hej LDS

Jeg er ved at lave badeværelse, og har i den forbindelse isoleret min massive ydervæg med 100 mm Ytong multiplader. Pladerne er meget porøse, og jeg er i tvivl om jeg kan montere en cisternen til det væghængte toilet direkte op på væggen, evt med nogle 180 mm franske skruer, som kan få fat i ydervæggen?
Alternativt skal jeg sætte en plade op først, som kan have flere montagepunkter, og dermed fordele trykket lidt bedre, men hvilken plade vil i så bruge? Den er udenfor vådrumszonen.

På forhånd tak

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke et problem. Det væghængte toilet og cisterne montereres på ét stativ, som står på gulvet og fastgøres til væggen med plugs og skruer.

fase
Tak for svar S. Fabrin
Jo, jeg har tænkt mig at bruge en normal indbygningscisterne på stativ, som står på gulvet. Men stativet er også monteret i væggen - også det er her jeg er lidt i tvivl om jeg kan montere det ordentligt igennem isoleringen og på bagvæggen, uden at den med tiden kommer til at slå sig løs, når nu pladerne er så porøse. Men trækket er måske ubetydeligt når stativet er boltet til gulvet? 

 

Gå med en 182 mm. karmskrue med hoved - så skal du da ikke bekymre dig :)
Forbores ideelt med 6,5 mm. bor, alternativt 6 mm. og så bare i uden plug.

 

Hvis du vælger Geberit duofix stativ mener jeg der medleveres en form for U skinne der sættes på væg. Så kan denne fastgøres med 3-4 skruer og så er justere bolten på stativet beregnet til at kobles på skinnen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Mange tak for alle de gode svar! Jeg forsøger mig med en karmskrue som Gravko forslår, og så montere den i gulvet først, så cisternen ikke trækker sig for meget ind mod væggen!

 

Hvis du vil ind og have fat på pladen bag Ytong pladen, skal du nok bruge en dybel i den bagerste plade, og dermed skal du bore et større hul. Skruer uden dybel holder ikke overmåde godt i gasbeton.

fase
S. Fabrin skrev den 02-02-2021 11:55:19

Hvis du vil ind og have fat på pladen bag Ytong pladen, skal du nok bruge en dybel i den bagerste plade, og dermed skal du bore et større hul. Skruer uden dybel holder ikke overmåde godt i gasbeton.

 Som jeg læser det, så har han mursten bag multipor’en, men har da måske læst forkert :)


 

 Som jeg læser det, så har han mursten bag multipor’en, men har da måske læst forkert :) 
Der står bare, at det er en massiv ydervæg, som kan være en helstens teglvæg eller gasbeton. Det skal vist være et meget gammelt hus, hvis det er en helstens teglvæg. Derfor har jeg ligesom dig gættet på materialet   .

fase
Du må gerne spænde i gulvet først, men det har ikke noget at gøre med om cisterne trækkes ind imod væggen. De beslag som den monteres med imod væg er naturligvis justerbare så afstanden kommer til at passe.
Cisterne stativ skal stå lodret ellers for du flere problemer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis