Reparation/udskiftning af mørtelfuge i brusekabine

Hej med jer,

Jeg håber at kunne søge noget faglig rådgivning ift. reparation/udskiftning af en mørtelfuge på mit badeværelse (brusekabinen).

Jeg har også lavet en video, som måske giver et bedre overblik udover billederne: ​Se video, klik her​​​

Dét jeg selv tænker er flg. 2 muligheder:
1) Forsøge at fjerne mørtelfugen med en hammer og mejsel og ligge en grå silicone fuge i stedet for. Tænker at årsagen til at mørtelfugen ikke har holdt længere end de 7-8 år som huset er, skyldes at det jo ikke er en fleksibel fuge..

2) Rengøre/skrubbe mørtelfugen fri for sæbe og skidt/snavs, lade den tørre og derefter ligge en silicone fuge ovenpå denne.

3) Jeres forslag??

Vi har overtaget huset for ca. 2 mdr. siden og har selvfølgelig en husforsikring og en ejerskifteforsikring. Denne "skade" er overset i tilstandsrapporten, så jeg ved ikke om det evt. bør være en forsikringssag. Men det kan jeg undersøge nærmere.

Håber på nogle gode råd/vejledning :)

På forhånd mange tak og god weekend!

Mvh
Henrik

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil ikke kunne svare sig på forsikring grundet selvrisiko. Du skal godt nok være tålmodig med mejslen. Det rigtige er at fræse den ud og lave en ny. Kan gøres med multitool og klinge hertil. Bare pas på ikke at fræse for dybt - så kommer du gennem vådrumssikringen :)

 

Det tror jeg bliver pænest, hvis ellers farven er til at ramme. Silikonen er også en fin løsning, men der er risiko for den slipper, der hvor den bliver for tynd - og så skal man ikke være helt utrænet i at lægge den, hvis det skal blive pænt, især når den eksisterende fuge ligger så skidt som den gør.

 

Diamant klinge på multi tool, eller diamant klinge på lille vinkelsliber, og så kun en rille midt i fugen. I begge tilfælde skal man være omhyggelig både med retning og dybde. Du behøver ikke at slibe hele fugen væk før du bruger en skarp fladmejsel til at rense kanter.
Uanset hvad du bruger vil farven være anderledes på en ny fuge. Ved sokkel flise kan du se farveforskellen.
Vælger du silicone fuge bør du bruge fuge pinde og glittevædske. Hvis du vil bruge malertape så køb det blå som er i bedre kvalitet. I så fald skal fugen kun gå til kant af maletape ellers kommer der en lille kant når det fjernes.
Ejerskifte forsikring kan ikke bruges. Både på grind af selvrisiko og også på grund af at der ikke er sket nogen skade på bygning 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-01-2021 20:42:08
Ejerskifte forsikring kan ikke bruges. Både på grind af selvrisiko og også på grund af at der ikke er sket nogen skade på bygning 

 Nærliggende risiko for skade, er i teorien grundlag for dækning - dog sjældent i praksis :)


 

Tak til jer begge for nogle gode brugbare svar! :)
Jeg tror konklusionen bliver at jeg selv ligger en mørtlefuge eller får en erfaren til at ligge en siliconefuge i stedet.

God dag til jer!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også