Genbrug af PEX-fittings

Hej
Jeg skal til at renovere badeværelse. Imens skal jeg have lavet nogle midlertidige vandinstallationer andre steder i huset. Det er til vaskemaskine, el-vandvarmer og bruser. Jeg regner med at koble de midlertidige PEX-rør på under køkkenvasken.

Men da det netop er en midlertidig installation, skal det helst ikke koste for meget. Derfor vil jeg hører om man kan genbruge de midlertidige PEX-fittings i den endelige installation? Eller skal klemringen og støttebøsningen skiftes?

Jeg har allerede nogle fittings liggende, men kan ikke huske hvor jeg har købt dem. Hvis klemringen og støttebøsningen skiftes, skal det så være samme fabrikat? Og har det betydning om klemringen er lukket eller med slids?

Derudover har jeg undret mig lidt over præcis hvor i  en PEX-fitting at tætningen mellem rør og metal ligger. Er det ved støttebøsningen, klemringen eller et helt andet sted? Der er jo ingen o-ring el.l. i en PEX-fitting.

Palle Dam
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tætningen finder sted mellem klemmering og metal. Derfor vil jeg da anbefale at skifte mindst klemmering og støttebøsning. De koster 11 kr. hver.
Hvad er udgiften til nye fittings i forhold til prisen på renovering af badeværelset?

fase
Selvfølgelig er det en lille udgift ift. resten af renoveringen. Men mange bække små... Og jeg har det skidt med at smide noget væk der virker fint.
Skal klemmering og støttebøsning være samme fabrikat som resten af fittingen? Eller har de et standardmål? (Jeg er OBS på, at der er forskel på støttebøsninger til PEX og kobber)

Mht. tætningspunktet, hvordan virker det så ved de fittings, der bruger en klemmering med slids? Egentlig kan det være lige meget, så længe det er tæt, men jeg er bare lidt nysgerrig.

Palle Dam
Og jeg har det skidt med at smide noget væk der virker fint.
Det er vi enige i.
Men når du renoverer og badeværelset og formentlig murer rørene ind, ville jeg ikke tage changen for utætheder, så derfor.
Jeg gætter på at det er standardmål, fordi der forlægger normalt normer for fittings.
Klemmeringen med slids bliver lukket, når du spænder omløberen.

fase
Tak for svar.
Jeg regner nu ikke med at indmure nogle samlinger (Det må man vel ikke). De komme til at sidde i teknikskabet (Der er i badeværelset). Desuden skal jeg have adskilt det fordeler-rør jeg har under køkkenvasken, for at koble det midlertidige rør på. Fordelerrøret har indbyggede pex-fittings og afspærringshaner, så det er ikke helt billigt. https://www.vvs-eksperten.dk/ror-og-fittings-pex-fittings-fordelerror-til-pex-ror-fordelerror-med-afspaerring-2-afgange-godkendt-til-drikkevand-046290002.

Palle Dam
Ja, men koblingsdåserne er vel komplette. Der hvor jeg havde tænkt mig at genbruge fittings er f.eks. tilslutningen til varmtvandsbeholderen (el). Den sidder også i teknikskabet.
Men det får jeg nok et bedre overblik over, når jeg skal lave den endelige installation.
Så længe du kan holde øje med om dine fittings er tætte, sker der vel ikke noget med genbrug.

fase
Forskellen på lukkede og åbne klemringe med slids kender jeg af bitter erfaring. Det er ofte godt at finde erfaring ved en som har dummet sig ! !
Der er 2 - 3  forskellige systemer og tætner på 2  forskellige måder.
1. Den lukkede klemring passer til løs støttebøsning og der foregår tætningen ved at klem ringen presses sammen omkring røret og ind i den koniske del på fittings. Så her kan klemring og støttebøsning ikke genbruges. Jeg er sikker på at dem man køber løs kan passe i den type fittings. LINK scrol ned til støttebøsning og klemring
2. Den åbne klemring passer sammen med fittings som har fast støttebøsning enten fast i selve fittings eller en støttebøsning med konisk næse og o ring. Denne passer ned i en bestem type fittings. Ved de åbne klemringe kan man vride klem-ringen fri med et flad skruetrækker, og derefter vride pex røret fri af fittings. Hvis den ikke har lidt væsentlig overlast kan den fint genbruges. LINK  scroll ned til f.eks. vinkel Eller Link TA fittings scroll ned til kompressions sæt
Man skal passe på ikke at blande møtrik til de 2 systemer. Der er forskel på længde og den til nr. 2 er så lang at når den er skruet i bund i gevind har den ikke presset den lukkede klemring i løsning 1.
Modsat er den møtrik til nr 1 så kort at den ikke kan nå at få fat i gevind på den type med åbne klemringe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis