Vandret/lodret lejlighedsskel - Ombygning i ældre enfamiliehus

Hej hele LDS-teamet

Min mand og jeg står og skal købe vores første hus, som skal igennem en større ombygning/renovering.
Huset er fra 1856 og er 280 m2 fordelt på 2 plan. Landzone. Huset er kategoriseret som en villa. Da huset er SÅ stort, går vi med ideen om, at omdanne  ca. 75 m2, af underetagen som en lejlighed som vi kan udleje (der er to separate indgange), og senere skal være tiltænkt som beboelse for vores aldrende forældre.

MEN - Med sådan en ombygning, er der naturligvis krav om byggeansøgning med alt hvad det indebærer, da kommunen siger at det vil blive "erhverv". Min udfordring ligger ved de fritlagte bjælker i loft, som vi så inderligt ønsker at bevare. Der vil naturligvis komme til at være et lodret lejlighedsskel imellem lejlighed og egen del af boligen, men også et vandret skel, idet lejlighedens loft vil afgrænse til overetagen af (vores egen) boligenhed v. etagedækket.
Som jeg har undersøgt det, er det altså ikke muligt at have fritlagte bjælker, da de skal inddækes for at opretholde brandkravene! Yikes! Det føler vi fuldstændig vil ødelægge æstetikken (og lofthøjden for den sags skyld). Min idé var måske, at få eftervist bjælkernes resttværsnit, se man med held, måske kunne bevise at de i sig selv opretholder brandkravene uden inddækning, de er 15x15 cm.

Er der nogen som har stået i samme situation, og indsendt en dispensationsansøgning for ovenstående? I så fald, kunne jeg godt bruge lidt vejledning.

Et andet spørgsmål:
Hvis vi ombygger boligen, med det formål at det er vores egne forældre der skal bo i den "anden del" (altså ikke udlejning) eller blot os selv, eller fremtidige teenagebørn, så går jeg da ikke ud fra at der er de samme krav til brandadskillelse? Eller hvad?
Jeg har snakket med kommunen 3 gange nu. Men de forstår simpelthen ikke at besvare mine spørgsmål, det virker ikke til at de ved meget om emnet :(

På forhånd tak.
Vh. IDJ

Nedenfor ses et udkast tilplantegning i stueplan

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at jeg ved  noget om reglerne for erhvervsmæssig udlejning - så er det nok et spørgsmål om der er tale om en "Større" ombygning eller ej der vil afgøre om I skal leve op til de seneste brandkrav. Men jeg tænker det bliver svært i forhold til erhvervsmæssig udlejning.

Men du bør måske grave lidt i, hvad der ligger i ervhervsmæssig udlejning ift. at udleje en lejlighed i eget hjem. Jeg tænker der er andre regler for udlejning i eget hjem oft brand - ikke mindst for et hus fra 1856

Alternativt må det være et spørgsmål om, hvorvidt I blot smider brændhæmmende plader op i loftet som kan pilles ned igen når udlejningsperioden er overstået. 

Mvh Troels
Jeg tænker ligesom Troels at problemet er at i vil have det klassificeret som en selvstændig lejlighed.

Hvorfor vil i det ?

Normalt vil det give jer bedre rettigheder som udlejer hvis det man lejer er et værelse i jeres egen bolig.

Hvis i bare ombygger jeres bolig kan kommunen næppe kræve en byggetilladelse sålænge beboelsesarealet er det samme.


Ask
Vi vil gerne have klassificeret det som en lejlighed, så vi kan have en lille extra indtægt ved siden af, og senere have en lille "privat" bolig, hvis en af vores forældre en dag skulle have behov for det, eller ønsket om det.

"problemet" ved at udleje et enkelt værelse eller to, er at vi så skulle dele køkken og bad med den pågældende lejer, hvilket vi ikke er interesserede i. Vi ville gerne have at vi havde vores egen del af boligen, og en eventuelt lejer selv havde deres egen del med eget køkken og bad.

Men kan det passe at dette = erhvervsmæssig udlejning?? I privat bolig?? 

Der er krav om byggetilladelse hvis man i egen bolig vil fjerne/omplacere eksist. vægge som har en bærende/stabiliserende funktion.
I vores tilfælde, vil dette krav være gældende, idet vi har planer om ændret planløsning i huset. 
Der er et eller andet der er gået galt i kommunikationen med kommunen.
Hvis lejligheden udlejes som bolig. så er det IKKE et erhvervs lejemål. Så der er noget galt der.

Der skal søges om byggetilladelse, da i vil dele boligen op i 2.
Jeres ønsker kan sagtens lade sig gøre.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis