Hvilken type loft er dette i min kælder?

Hej, er der nogle, der ved hvilken type loft dette er i min kælder (se billede).

Og hvis jeg gerne vil isolere lælderloftet, bør jeg så fjerne dette loft eller kan jeg lade det være og isolere direkte derpå?

Loftet er pudset og malet hvidt, undtagen, hvor der lige går diverse rør op mod stueetagen.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner ret meget troldtek plader. Hvis det er støbt beton dæk imellem etager så har man ofte sat et forskallings system op for at holde til beton er hærdet. Direkte over denne forskalling lægges troldtekplader, og evt. rionet. Herefter støbes med beton og efter afhærdning fjernes forskalling, medens troldtek plader  bliver hængende. Der er så efterfølgende lagt et pudslag på.
Prøv at hugge et søm eller skruetrækker op igennem troldtek for at se hvor langt der er op til beton og om det er samme afstand flere steder.
Skal du efterisolere så kan du skrue nogle lægter op under med f.eks, 1 m afstand. Det kan så bruges til at hænge noget forskalling ned fra så den ønskede højde opnås.
Et problem vil være at elinstallationer bliver gemt. Det må de ikke så der skal laves noget nyt så lampesteder komme ned i ny lofts højde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men der vil ikke ske noget ved at isolere direkte derpå?Troldtekten ser nærmest ud til at være sat direkte på beton. Betonen er 10 cm. Men der er også sat noget jern i som det ses på billede nr. 2.

Det er netop som jeg beskriver. Jernarmering og beton lagt direkte på troldtek. Derfor hænger det sammen. Og der kan sagtens isoleres under. Uden dampspærre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også