Hvor kompakt kan man placere en trappe? Er der nogen herinde, der er mere kreative end mig?

Hej alle

Jeg vil gerne flytte trappen til overetagen, så den står centralt i vores entre i stedet for i enden af huset bag vores spisebord. Jeg har i den forbindelse nogle udfordringer, for jeg vil egentlig helst ikke rykke alt muligt ned.

Jeg har prøvet at lave et billede her med udgangspunkt i plantegningen (håber det er til at overskue):
En lille billedforklaring:
De røde kasser markerer en varmtvandsbeholder (kvadraten) og adgangen til gulvvarmen (den lange kasse). Man kan godt i en eller anden grad lave noget foran, men der skal være adgang, når det er nødvendigt.
De lilla streger markerer der, hvor jeg kan have hul opad. Trappen skal ende enten mod den øverste lilla streg eller mod den til højre.

Lidt mål: Der er 230 cm fra gulv til loft og 260 cm til gulvet på overetagen. Der er omkring 125 cm fra væggen i toppen og til dørkarmen på døren ind mod højre. Der er to meter vinkelret fra væggen i højre side (dvs. den døren sidder i - ikke bagvæggen bag vvb'eren) og til foran dørkarmen på døren i væggen i toppen.

Spørgsmålet er, hvor kompakt en trappe kan blive, hvor kreativt man kan placere den, og hvor stejl den kan være uden man bliver træt af at gå på den. Jeg er sådan set åben for alt muligt, men jeg er sikkert begrænset i, hvad jeg selv kan forestille mig.

Jeg er godt klar over, at det kan være svært lige at se vores entre for sig ud fra det billede her. Men måske har nogen prøvet at klemme en trappe ind, hvor det var en lignende situation, og I har gjort jer nogle erfaringer? Hvor ville I fx sætte grænsen for, hvor stejl en trappe må være? Jeg kan se, at en trappe på de 2 meter, der skal nå 260 cm op bliver omkring 52 grader. Det lyder lidt voldsomt - men jeg har egentlig ikke noget at vurdere det ud fra.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at over etage er til beboelse, og ikke blot opbevaring. Og så skal det være en "rigtig" trappe.
Hvis du ikke kan undvære 1 af de 2 døre under trappen, så kan det ikke lade sig gøre, som dit hul er.
Løsning 1 og 2: luk døren af til højre så kan der blive plads til en kvartsvings trappe. Den skal starte ca. hvor der står > Entre<  Så drejer den på de første 4-5 trin og du kommer op på loftet ved den lilla streg øverst  Der er fin adgang ud af døren nederst, og fin adgang til mekanikken ind under trappen.
Jeg har en tilsvarende trappe fra ca. 1920 og den er meget god at gå på. Den har målene L= 220 - Br. = 145 - H.til gulv øverst 270 cm og 14 trin  Det giver en trinhøjde på lidt under 20 cm
1. Du har 260 cm så det kan gå med 13 trin. altså lige 20 cm Så skal en trappe optimalt have en grund på 21 cm (grund = mål fra forkant 1. trin til forkant næste trin) Det måles i ganglinjen som er 0,5 m fra gelænder
2. Hvis din skulle være en lige trappe så ville den fylde 2,73 m ned i rummet, og så kunne du gå direkte fra døren i bunden og hen til den. Det ville også være OK.
Hvis alle døre skal beholdes så må du tænke lidt om hvad angår hullet op.
3. Så kan der være en lige trappe øverst på billedet op over gulvvarmeshunt og VVB. Det levner dig kun 47 cm plads til at komme ind af døren øverst og det er for lidt. MEN hvis trappen rykkes 53 cm ind over VVB i toppen så har du 1 m. til at komme ud af døren øverst og at stige op på trappen.
4. Samme løsning kan bruges med en kvartsving trappe som så starter stort set midt i entre. Går op imod gulvvarme og til højre ind over VVB  med kun 20 cm.
Både løsning 3 og 4 lader dine døre i entre være brugbare men der er ikke højde nok at komme op ad trappen.
Hvis den lilla linje til venstre som går igennem 2 tallet er alene er et spær ovenpå, så kan det løses med en udveksling. Altså at skære spærret væk og overføre kræfterne til 2 nabospær.
Er der et skillerum deroppe, så er det før set at der er en "omvendt skunk" Altså en lille 45 graders væg ved gulvet i et værelse.
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den mest pladsbesparende trappe som stadig er stort set "normal" at gå på må være en spindeltrappe.
En spindeltrappe er ikke den optimale trappe at få møbler så hvis du går mod den trappemodel skal du nok ikke regne med at få dobbelte box madrasser op/ned af trappen.
En hel tilfældig forhandler af spindeltrapper hvor diameter på trapper er ned til 110 cm http://www.arke.dk/spindeltrappe-arke-civik.htm 
Ved en lille diameter spindeltrappe kunne alle døre og tekniske installationer forblive på deres nuværende pladser.
 
Mange tak for de gode svar til jer begge!

Ev elmand, det er supergodt med de der konkrete løsningseksempler. Når du nævner det her med, at i det ene tilfælde skal der lukkes en dør, og i andre skal der evt. laves den der løsning med den omvendte skunk, så hæfter jeg mig ved, at jeg har sat en situation op, som kun kan løses ved at man går på kompromis med et eller andet. Der er simpelthen brug for at finde noget plads, så trappen kan være længere.

Mht. den lilla streg så er det sådan, at den venstre side markerer væggen ind til et badeværelse ovenpå (dvs. at en halvskunk ville desværre gå ud over mit toilet, hvilket nok er et sted man må sætte grænsen :) ). Øverste lilla linje markerer siden på et gangareal på overetagen, som trappen der ville kunne gå vinkelret ind på. Det er derfor ikke en hård grænse på samme måde, men at overskride den ville kræve en gentænkning af, hvordan indretningen skulle hænge sammen ovenpå. Men det her er jo det muliges kunst, så det er nok denne retning, jeg skal kigge i.

Hensan - super med linket til spindeltrappen. Jeg deler umiddelbart din betragtning om at få møbler op og ned ad sådan en. Men det understreger meget godt igen pointen om, at der kun kan sættes en trappe i det her rum, hvis man går på kompromis med et eller andet. 
Jeg er enig i at med et badeværelse ovenpå så kan du ikke gå den vej. Kan du så gå ind over vandvarmer. For det som der gælder  er at der over 2. trin altså 40 cm oppe skal være åben opad. Da det er et krav at der mindst er 2,00 m til loft
Hvis du beholder den gode trappe i den anden ende af huset kan der måske vælges en utraditionel trappe her.
Det er en mellemting imellem en stige og trappe hvor nederste trin er ca.20 cm bred i f.eks. venstre side men kun ca. 10 cm i den højre side.  2. trin er så 20 cm i højre side men kun 10 cm i venstre side. Så skal trinhøjde være ca. 21 cm og der er så 12 trin. Trappen fylder ca. 135 cm ud i rummet. Trinene kaldes kotelet trin og trappen kan findes under hemsetrappe
Link til eksempel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan evt lave en spindeltrappe til hverdagsbrug kombineret med et stort trappehul, til at hejse større ting op/ned gennem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis