Udsugning emhætte = larm

Hej

Vi har netop købt et hus fra 1984 med en gammel emhætte der lød som en fiskekutter. Den emhætte har vi skiftet til en Siemens LC87KHM60.

Vi har imidlertid en udfordring med en del støj (dog ikke mere end fiskekutteren).

Udfordringen er, at aftræksrøret fra emhætten er 100ø og går lodret gennem loftet, vandret under gulvet på 1. sal mod taget og lodret op gennem et udgangsrør.
Jeg er med på, at emhætten (med 160ø udgang) giver den lidt for meget gas til hvad aftrækket kan tage, jeg havde dog forventet laver sugestyrke, men ikke så høj lyd.

Jeg har forsøgt med at tage det nuværende rør af og holde hånden for emhættens udgang. Det i sig selv giver den høje lyd, så jeg tænker ikke selve problemet er i rørene, det er motoren der ikke kan få luften ud og bokser med det. Jeg har også tjekket, at der er gennemgang i flexrøret.

Jeg har tænkt følgende tre løsninger:
- 100ø plastik-rør til at erstattet det flexrør der er nu - fra reduktions"muffe" til flexrør ved loftet.
- 160ø plastik(eller andet) rør fra emhætten op til en reduktion til 100ø. Formålet skulle være at få flyttet problemet lidt op fra emhætten (men jeg er i tvivl om, hvorvidt det vil virke)
- Erstatte det nuværende flexrør på 100ø med 160ø hele vejen fra emhætte gennem tag

Jeg kan godt regne ud, at den sidste er det der vil give den bedste effekt, men det er også den langt dyreste. Jeg har dog ikke kunnet finde ud af hvad det vil koste?  
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flexslanger er det værste til turbulens. Men det rigtige er at gå op i diameter. Mon dr er plads til isolering af røret? Flex fåes med isolering.
Det rigtige vil være ø 160 ventilationsrør. De er også til at betale. Du får også reduceret lufthastigheden i røret med ca. 60%. Det reducerer også støjen betragteligt.

Søren O
Du kunne jo også bare droppe aftrækket og købe et recirkulationsfilter til emhætten.
Siemens har faktisk nogle ganske glimrende, omend ikke billige, løsninger,
Det ville fjerne en del af motorstøjen som opstår når emhætten ikke kan komme af med luften pga. de voldsomt underdimmensionerede rør + du ville i vinterhalvåret slippe for at trække en masse rumvarme ud af huset
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis