Opsætning af gipsloft, placering af plader.

Hejsa.
Har efterhånden set 1000 videoer, læst 1000 tråde og 1000 artikler, men uden at få svar.
Jeg har købt et hus jeg først overtager om halvanden måned og derfor er alt på teoretisk plan lige nu.
Jeg har 2 ca 15 kvm lofter jeg skal sætte gipsloft op i.
Jeg ved efterhånden det meste om hvordan og hvorledes, men ikke hvor jeg skal starte og slutte med pladerne.
Jeg fjerner det nuværende listeloft og indenunder er der forhåbentlig forskallings brædder oven på det helt gamle listeloft. Denne forskalling vil jeg bruge igen.
Som jeg ser alle gør så er forskalling sat op med 30cm eller 45cm mellem midten af hver brædder sådan at det går op med gipspladestørrelserne der altid kan divideres med 30 (90x120 90x240 120x240 osv). Og det gøres jo sådan at pladekanterne altid er understøttet af forskalling.
MEN ude ved kanten skal der ikke være spartelkant på gipspladerne så den skærer man fra dvs nu er pladen ca 84cm og passer ikke længere til forskallingen.
Det jo en generel ting at skærer spartelkanten af så det tænker jeg de fleste må have været ude for.
Men nu passer pladen jo ikke længere med kanten på en forskallings brædder og da næste plade skal sidde helt op af så vil den næste heller ikke passer med forskallingen osv.
Jeg er med på at når man ligger pladerne på tværs af forskallingen er det intet problem (da der kun er spartelkant på langsiden) men jeg skal have to lag på så det første lag jo være på langs og her er problemet. 
Hvad gør i?
Og starter man egentlig i et hjørne?
Tænkte at måle og så starte i inde i rummet, der er 375 bred, så kan jeg ligge 4 plader og der vil så komme 7cm manglende gips i begge sider, det bliver svært at skære og svare kun til spartelkanten af en plade +1 cm. Og hvis jeg ligger det sådan kan jeg heller ikke gennemskue om det kommer til at passe med forskallingen og plade ender og kanter.

Man ku jo også lave en præcis tegning hvor man tager højde for afskårne spartelkanter og så ligge forskallingen på mål efter pladerne men det virker vildt besværligt og har jeg heller aldrig stødt på andre der gjorde. 

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gå ud fra midten af dit rum, og så kører du målene på dine plader tilpas forbandt ifht. du ikke kommer til at have små stumper langs kanten. så som du selv skriver, 375/120 = 3+ 15cm= no go.
forskyder du så hele kabalen med 30cm, så er det 217 og 157 i stedet for 187 der er dit start mål, og så har du 37 og 97 som "stumper", ligemeget om det er første eller anden halv-forbandt du har gang i, og du slipper for spartel kanter tæt på væggen.

 

Der var en god ide.
Havde jeg ikke tænkt på.
Er der normalt at starte inde?
For alle artikler jeg har set der siger de Mans kal starte i hjørnet.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er nemmere med start i midten af rummet, fordi du kan lave dine justeringer der.
Derudover er ingen vægge lige, så hvis du starter i et hjørne og følger væggen, risikerer du at få problemer med luft mellem pladerne, når du går i gang med næste række og videre mod midten. 
FeuerDK skrev den 28-01-2021 14:03:49

Det er nemmere med start i midten af rummet, fordi du kan lave dine justeringer der.
Derudover er ingen vægge lige, så hvis du starter i et hjørne og følger væggen, risikerer du at få problemer med luft mellem pladerne, når du går i gang med næste række og videre mod midten. 

 Tror ikke jeg forstår det du skriver med luft imellem pladerne.

Men når vi snakker midten så er kun på den ene led vi taler ikke? Altså sådan at kortsiden stadig er ved væggen men det kun er på den led med langsiderne med spartelkanter der ikke er oppe mod væggen.
For med så små arealer som der er tale om her så bliver det alt for mange plader skal skal skæres og alt for mange spartle kanter der skal spartles og alt for få hele plader der  bliver udnyttet hvis jeg starter inde i midten både på den ene og den anden led.
(Svært at forklare på skrift.)
 

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Ville i mene at armeringstape er ok at bruge når nu der er første gang jeg prøver. (Alle siger at spartel papir er sværere at arbejde med, specielt i loft)
Og sætte man der bare på og så presser første lag spartel ned mellem hullerne i tapen?

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
I min optik er det ønskeligt at alle 4 sider af rummet har "stumper", for at undgå spartel kanten ud mod væggene, som du selv påtaler.
Så er det et spørgsmål om hvor store/små stumper der skal være som første og sidste.
I min optik er det nu engang pænest at have 2 stumper på 60% længde, en i hver ende, end det er at have 100% i den ene og 20% i den anden.

Så i stil med min beregning før, hvor du forskyder det hele med en enhed af fællesnævneren 30cm, så beregner du hvad der ender med mest symetri ved længden i rummet også, og så er det jo bare et spørgsmål om størrelsen på stumperne der kommer til sidst. Er de mindre end 45% af pladens størrelse, eller summen af de to er mindre end én fuld enhed, så kan du jo "genbruge" afskæret, og få 2 ud af 1 plade.

 

Man spartler delvist, ligger armerings net i spartel massen, så noget af første lag spartel kommer ud igennem nettet, og så spartler man efter i fuld bredde.

 

Steensen skrev den 28-01-2021 14:26:09

Man spartler delvist, ligger armerings net i spartel massen, så noget af første lag spartel kommer ud igennem nettet, og så spartler man efter i fuld bredde.

 Hvad er så pointen med at armeringstapen kan klistre? Troede netop det var for at det kunne sidde fast på pladerne og man bagefter kunne arbejde frit med spartel. Som du beskriver det der, bliver det jo brugt præcist som spartelpapir. Så ryger pointen med at det skulle være nemt, gør den ik?



Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Det giver ikke ret meget mening, at ligge søvnløs over hvordan pladerne skal placeres, når du ikke ved hvordan forskallingen ligger. Først når du har set det, kan du begynde at overveje pladerne.

Gipsplader er i øvrigt utrolige hurtige at skære og tilpasse. Så det er ikke noget større problem at få det til at passe. Nok derfor folk ikke bruger meget tid på at planlægge opsætningen. Væggene er aldrig helt lige, så der vil være tilpasninger lige meget hvad. Køb en gipshøvl/rasp, og skær pladerne langs væggen en smule for store. Så kan du let tilpasse dem efterfølgende, så de kommer til at passe perfekt.

Men ellers, hvis forskallingen passer: Start med en hel plade, som skal sidde 84 cm fra den ene langside jf. dine mål ovenfor. Tilpas den så kortsiden passer op mod væggen. Monter. Fortsæt med at lave denne bane af plader. Hvis du fra start kan se, at du vil ende med et meget kort stykke, når du når ned til den anden ende af rummet, så skær et stykke af første plade, inden den sættes op. Dermed vil du skulle bruge et længere stykke i den anden ende. Vær omhyggelig med at langsiderne på pladeren ligger i en helt ret linje. Tjek med snor, laser, eller retholt..
Nu kan du så gå tilbage og lave første bane mod væggen. Mål bredden. Er måske 84 i den ene ende og 85 hvor pladen slutter. De mål overfører du til pladen og skærer/knækker den. Hvis den ikke passer helt, så brug rasp. Monter. Husk at forskyde pladerne, så kortkanterne bliver forskudt i forhold til hinanden.

Hvis du selv skal montere forskalling, så tager du selvfølgelig højde for at spartelkant skal fjernes. Dvs. center af 3. forskallingsbræt skal være 84 cm fra væggen.

Jeg ville bruge papirstrimmel. Det er ikke specielt vanskeligt at arbejde med.
Luft mellem pladerne er fordi dine vægge skal være 100% lige og stå vinkelret på hinanden, hvis du skal kunne gå ud fra dem. Ellers vil det ikke passe, når du begynder at arbejde dig ind i rummet.
Men lad være med at overtænke opgaven. Gipsplader er relativt nemme at arbejde med.

Papirstrimmel er nemt at arbejde med. Spartel i samlingen, træk papirstrimmel i den våde spartel, træk over igen med din spartel så du trykker strimmel ned i den våde spartel.
Og ellers brug du bare armeringstape. Det er nemmere og virker lige så godt. Den skal klæbes på gipspladerne (uden spartelmasse), så trækker du bare sandspartel i samlingen. Nem og hurtigt.

Men som Jenshøj skriver. Få loftet ned og se hvordan forskallingen ligger. Smid evt et billede op, så kan du helt sikkert få en køreplan.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også