Opsætning af gipsloft, placering af plader.

Hejsa.
Har efterhånden set 1000 videoer, læst 1000 tråde og 1000 artikler, men uden at få svar.
Jeg har købt et hus jeg først overtager om halvanden måned og derfor er alt på teoretisk plan lige nu.
Jeg har 2 ca 15 kvm lofter jeg skal sætte gipsloft op i.
Jeg ved efterhånden det meste om hvordan og hvorledes, men ikke hvor jeg skal starte og slutte med pladerne.
Jeg fjerner det nuværende listeloft og indenunder er der forhåbentlig forskallings brædder oven på det helt gamle listeloft. Denne forskalling vil jeg bruge igen.
Som jeg ser alle gør så er forskalling sat op med 30cm eller 45cm mellem midten af hver brædder sådan at det går op med gipspladestørrelserne der altid kan divideres med 30 (90x120 90x240 120x240 osv). Og det gøres jo sådan at pladekanterne altid er understøttet af forskalling.
MEN ude ved kanten skal der ikke være spartelkant på gipspladerne så den skærer man fra dvs nu er pladen ca 84cm og passer ikke længere til forskallingen.
Det jo en generel ting at skærer spartelkanten af så det tænker jeg de fleste må have været ude for.
Men nu passer pladen jo ikke længere med kanten på en forskallings brædder og da næste plade skal sidde helt op af så vil den næste heller ikke passer med forskallingen osv.
Jeg er med på at når man ligger pladerne på tværs af forskallingen er det intet problem (da der kun er spartelkant på langsiden) men jeg skal have to lag på så det første lag jo være på langs og her er problemet. 
Hvad gør i?
Og starter man egentlig i et hjørne?
Tænkte at måle og så starte i inde i rummet, der er 375 bred, så kan jeg ligge 4 plader og der vil så komme 7cm manglende gips i begge sider, det bliver svært at skære og svare kun til spartelkanten af en plade +1 cm. Og hvis jeg ligger det sådan kan jeg heller ikke gennemskue om det kommer til at passe med forskallingen og plade ender og kanter.

Man ku jo også lave en præcis tegning hvor man tager højde for afskårne spartelkanter og så ligge forskallingen på mål efter pladerne men det virker vildt besværligt og har jeg heller aldrig stødt på andre der gjorde. 

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Hejsa. Har efterhånden set 1000 videoer, læst 1000... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for hjælpen alle sammen.
Jeg må vente og se på forskallingen.
Hvis jeg stadig er tvivl til den tid vender jeg tilbage med billeder og håber på jeres gode hjælp igen.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Der beskrives at det skal slutte med lige store stykke i hver side, for at det er pæn.
Dette gælder jo ikke ved gips plader der spartles, man komme ikke til at se samlingerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gør dig selv den tjeneste at fuldspartle loftet! Det bliver bare SÅ meget pænere!   

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 29-01-2021 06:41:19

Gør dig selv den tjeneste at fuldspartle loftet! Det bliver bare SÅ meget pænere!   

 Uha det tør jeg slet ikke gå i gang med, måske en væg men ikke et loft hvor der er umuligt at arbejde ordentligt.

Hvis jeg skulle fortryde kan man vel altid fortryde og fuldspartle om et par år?

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Jeg går lige imod Wezio på den her. Hvis du er usikker på Spartel arbejde, skal du ikke starte med et loft. Du er garanteret et skidt resultat.
Og hvis bare du får armeringen godt ned i samlingerne, så spartler og sliber du bare dem. Så har du er perfekt resultat.
Skulle der være en forhøjning et sted, kan du bare spartle bredt henover det område. Så ser du det ikke.

Som der var en der skrev herinde på et tidspunkt. Du kan ikke spartle en gipsplade mere plan, end den er fra fabrikken. Så lad være med at prøve. 
Tosaa skrev den 29-01-2021 09:39:39

 Uha det tør jeg slet ikke gå i gang med, måske en væg men ikke et loft hvor der er umuligt at arbejde ordentligt.

Hvis jeg skulle fortryde kan man vel altid fortryde og fuldspartle om et par år?
​Alting kan jo laves om! :-)

Jeg har opsat mange gipslofter. Selv når jeg har hyret professionelle spartelfolk, der ikke laver andet end at lave spartlearbejde, syntes jeg der har været tendens til at kunne ane samlingerne ved det rette lysindfald i rummet. Specielt hvis der er lysindfald fra flere vinkler! 
At fuldspartle et loft er ikke specielt svært og det tager ingen tid at køre over det med en girafsliber efterfølgende! Og du skal jo alligevel spartle alle dine samlinger og skruehuller :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også