Fjerne mursten i hvelvet loft

Hej,

Jeg kigger på et hus fra omkring 1930, og vil høre om man kan fjerne murstenene fra et hvelvet loft?
I-bjælkerne mellem de murede hvelvinge, får lov at blive.

Jeg har ikke kunnet finde konkrete svar på dette. De fleste tilsvarende emner, handler om at hæve loftshøjden, og med de ændringer det kræver, i forhold til spær/udgravning/fundament, finder folk typisk andre løsninger - men da loftshøjden er fin, er jeg kun interesseret i at fjerne murstenene, for at kunne lave et isoleret loft, med et minimum af kuldebro, i et minimum af plads, og med bedre mulighed for, på sigt, at kunne udnytte loftsrummet.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg gætter på at loftet er valgt rent æstetisk, eller praktisk fordi alternativet har været siv og puds. Dvs ud over at være selvbærende har det ingen byggeteknisk funktion.
Dit største problem bliver nok at fjerne det, uden at det kommer væltende ned.
Er det en gammel stald eller hus?

Mvh Troels
Hej Troels,

Jeg er næsten sikker på at det er en gammel stald.

Det lyder fantastisk. Tænkte at den ret massive flade kunne være med til at afstive bygningen, på kryds og tværs.

Ja, jeg har også grublet over hvordan jeg fjerne det, uden jeg potentielt starter en kædereaktion hvor hele loftet falder ned - og  tænker at fjene en række ad gangen (altså, fra den ene ende af bygningen, til den anden), på tværs af hvelvingerne. Så kunne man lave en skabelon af rundingen og holde den oppe med sådan en ting til at montere gipsplader i loft, så det enkelte segment er nogenlunde understøttet, men man bryder murstenene fra hinanden.
På den måde burde trykket mellem I-bjælkerne, at være ret ens i hele tiden.
Men overvejer også at bruge nogle bjælker som jeg kiler mellem I-bjælkerne (når der er plads), så de er yderligere fikserede.

Du bør nok konsultere en fagmand. 

Mvh Troels
Dine lofter i stald-rummet bærer gulvet på 1. salen/hø-loftet, så du skal ikke "bare lige" fjerne det, med mindre du har fjernet alt andet end selve murstens buerne fra 1. salen også.

Nu er det et hus jeg har kig på, og ved ikke om der er et hø-loft, men det skal jeg nok lige have in-mente 😊
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også