Transformer-spørgsmål, hvad kan den trække?

Hejsa
Jeg skal have skiftet mine 4 spots i køkkenet, og har denne transformer liggende. Kan jeg bruge den til nogle nye enheder, fra f.eks. Greenline.dk, og hvor mange watt kan den trække (kan se der står 20-105W på den, men hvad betyder det reelt? Der skal 4 nye enheder op (og måske 2 ekstra på lang sigt))?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du tænker længere med flere spots, så tag tyren ved hornene og skift til LED. Ny trafo og m e g e t mindre strømforbrug og ingen varme. Den du viser, kan trække to 50w halogen. Du kan få LED som passer i din fatning.
Det betyder at maxbelastning er min 20 watt Max 105 watt så hvis du vil skifte til led så bør du købe  en ny transformer beregnet til led. De giver ofte problemer med led på gamle trafoer. Bl.a. lys der flimrer ville ikke slukke kan ikke dæmpes o.s.v det er en kendt klassiker 
Okay, så hvis jeg nu vil skifte det hele - transformer og nye spots, som kører LED - har I nogle forslag til 4 spots + transformer (bare så jeg er sikker på de passer sammen)? Og jeg vil gerne væk fra GU4 fatningen, det har været grunden til at jeg ønskede at skifte til at starte med. Om det er 5.3, GU10 eller en tredje er ligemeget.
Dem du har linket til der skal slet ikke have nogen transformer :)
De er med GU10 fatning og skal tilsluttes direkte til 230V.
Så dét er jo også en mulighed du kan overveje.
Løse pærer af denne type koster typisk lidt mere. Men du har så også mulighed for at få fjernbetjente pærer med farveskift (lige som Philips Hue).

Udde skrev den 27-01-2021 11:50:29

Hvis nu jeg vælger fire af dem her f.eks. hvilken transformer skal så bruges?

https://www.greenline.dk/led-paerer/led-spots/osram-led-spot-4-6w

 

Annonce
Haha, jeg er væk fra vinduet da....skal nok have til transformer, er det ikke et krav at der skal skiftes ledninger, hvis jeg skal køre 230V?

Men synes det er en jungle at finde rundt i, og nu har jeg umiddelbart holdt mig på greenlines hjemmeside, men hvis jeg bare skal have nogle spots, der ikke kører 230V og ikke er G4 fatning - ja, hvilke kan så det?

Fåes GU10 fatningen til enheder der kører 12V?

Stefan_DK skrev den 27-01-2021 20:33:49

Dem du har linket til der skal slet ikke have nogen transformer :)
De er med GU10 fatning og skal tilsluttes direkte til 230V.
Så dét er jo også en mulighed du kan overveje.
Løse pærer af denne type koster typisk lidt mere. Men du har så også mulighed for at få fjernbetjente pærer med farveskift (lige som Philips Hue).

 

 

Forestil dig at man let kan sætte en 12V pære i et 230V udtag.... Nej. GU10 kan heldigvis ikke også bruges til 12V.
I mange tilfælde at de ledninger der bruges til 12V spots fine til 230V også. Men det skal du lade en kyndig person chekke og bekræfte.
Den mest udbredte fatning til 12V spots er MR16/GU5.3 (to navne for samme fatning)

Greenline har et fint udvalg.
Jeg har selv handlet hos DetLED og de har også en god håndfuld transformere (driver) at vælge mellem:
https://detled.dk/432-led-driver

Amazon har også et stort udvalg, men er lidt uoverskuelig hvis du ikke ved hvad du kigger efter.

Håber dét kan hjælpe dig lidt videre.

Udde skrev den 27-01-2021 22:12:26

Haha, jeg er væk fra vinduet da....skal nok have til transformer, er det ikke et krav at der skal skiftes ledninger, hvis jeg skal køre 230V?

Men synes det er en jungle at finde rundt i, og nu har jeg umiddelbart holdt mig på greenlines hjemmeside, men hvis jeg bare skal have nogle spots, der ikke kører 230V og ikke er G4 fatning - ja, hvilke kan så det?

Fåes GU10 fatningen til enheder der kører 12V?


 

Ej, jeg er bare glad for at have fundet det forum her! Jeg lærer nyt hele tiden, så tak fordi i gider/orker :)

Planen er at have købt ind og gjort det klar til samling i loftet, og få min elektriker forbi og godkende. Så dér tager jeg ingen chancer.

Så jeg sammenholder samlet watt på enhederne imod hvor mange watt transformeren kan gå op til ikke (når vi snakker 12V)? 

Stefan_DK skrev den 27-01-2021 22:37:01

Forestil dig at man let kan sætte en 12V pære i et 230V udtag.... Nej. GU10 kan heldigvis ikke også bruges til 12V.
I mange tilfælde at de ledninger der bruges til 12V spots fine til 230V også. Men det skal du lade en kyndig person chekke og bekræfte.
Den mest udbredte fatning til 12V spots er MR16/GU5.3 (to navne for samme fatning)

Greenline har et fint udvalg.
Jeg har selv handlet hos DetLED og de har også en god håndfuld transformere (driver) at vælge mellem:
https://detled.dk/432-led-driver

Amazon har også et stort udvalg, men er lidt uoverskuelig hvis du ikke ved hvad du kigger efter.

Håber dét kan hjælpe dig lidt videre.

 

 

Korrekt. Hvis du har 10 spots af 5W, så skal du bruge 50W. Men benyt altid en driver der er lidt kraftigere end hvad du har brug for. Driveren kan aldrig blive for kraftig. Så hvis du tror du senere hen vil udvide med yderligere 12 spots, så kan du allerede nu montere en 150W driver/transformer. De betaler kun for det strøm du bruger. Ikke for det den max kan levere.


Så jeg sammenholder samlet watt på enhederne imod hvor mange watt transformeren kan gå op til ikke (når vi snakker 12V)?
De kabler der er trukket til 12 v er med al sandsynlighed ikke 1,5 mm2 og dermed på ingen måder lovlige at bruge til 230v spots. De risikere en nedsmeltning af ledninger og evt brand hvis de er alt tynde der er ubetinget krav til at det skal være 1,5 mm2 kabler
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis