Planter i asfalt

Hej alle lds'er 
Jeg vil gerne etablere et kastanjehegn rundt om en tørreplads hvor at der kan kravle stedsegrøn op af hegnet, blandt andet Kabrifolie og klematis. Men underlaget er asfalt, og under det sikkert en masse grus og andet sjovt. For at planterne kan få ordentligt fat og klare sig hvordan skal jeg så forholde mig til asfalten? Skal det helt væk en meter rundt om og helt ned gennem grus og fyldes op med jord igen eller hvordan? Nogle der har erfaring eller råd?

Dbh den effektive 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tænker mere ned end rundt. Ville nok selv grave godt langt ned (1 meter) og erstatte med muldjord. Dertil i samme ombæring lægge en drænslange ned og rundt i bunden og så op til overfladen. Så kan du de første par år med vandslange sikre at hullet er fyldt op med vand når nu der er asfalt rundt om
Der skal også god plads omkring hegnet. Men du skal dybt ned. Vi havde et stykke jord, hvor vi satte unge æbletræer. De gav ikke en fis, og voksede ganske lidt. Vi flyttede dem og de har givet frugter siden og har det godt. På pladsen fik jeg rømmet jord ned i 50 cm dybe, hvor der dukkede en gammel, gammel vej af stenpikning, som træerne og ikke har kunnet komme igennem. Ergo - dybt ned og plads omkring. Det er regn de lever af oh der kommer ikke meget gennem asfalt.
Kastanje kaster meget skygge, så det er næsten umuligt at få noget til at gro i kastanjens skygge - selv skvalderkål mistrives.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis