Tynde brædder?

Jeg vil gerne lave nogle (rustikke) lette trækasser, og leder derfor efter nogle tynde brædder, på 5-10 mm. Og jeg kan ikke finde noget tyndere end 15 mm nogen steder.
I en tråd fra 2015 herinde om næsten samme emne, kom et forslag om at spørge emballagefirmaer, og der har jeg fået det venlige svar at de ikke sælger i så små mængder, og at deres rester/affald bliver solgt til forbrænding.
Er der nogen der har en god ide? (Brugt træ er også en mulighed.) Det tætteste jeg er kommet endnu er høvlede kantlister, men bliver alt for dyrt (og pænt).  

Bær over. Jeg er nybegynder. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv et lokalt savværk, de burde kunne lave dem til dig

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har skåret en del egetræ op i 8 mm. 64 tands bordrundsav og langsom gennemkørsel. Det virker. Men måske andre træsorter slår sig. Men spørg en tømrer om han har en tykkelseshøvl.
Du kan købe en billig elhøvl, så kan du nemt høvle nogle bræder tyndere.
De kan saves op på en båndsav.... Alternativet er at høvle dig ned i tykkelsen.
Jeg har en "billig" tykkelseshøvl (tror den er fra onkel Harald for mange år siden) og den er jeg glad for. Jeg har ofte høvlet billige forskallingsbrædder ned i den tykkelse jeg har ønsket og fået en meter vare til fornuftige penge, og hyggelige timer i værkstedet :-)

MVH Njord
Engangspaller er svaret. Dem kan du afhente gratis hos de fleste byggepuschere.
Annonce
Mange tak for svarene.
(Det er altid en fornøjelse med beredvillige svar på selv simple spørgsmål, herinde.)
Jeg prøver videre efter jeres ideer. (Og har måske nu en undskyldning for at anskaffe mig en elhølv, hvis alt andet kikser. 😉 -Selv om det ville være lidt spild at smide et halvt bræt væk som spåner.)

=) Ole

Bær over. Jeg er nybegynder. 
Man kan også flække et brædt med en bordrundsav, du kan tage et stykke ind fra begge sider og så tage midten med en fukssvans, man skal bare passe god på fingerene når det er så smalt.

Jeg har også en scheppach tykkelseshøvl, som også er en afretter, den er i den billige ende men virker fint og som njord skriver så spare man på at købe de færdige brædder.

Det er altid en god ide at købe værktøj.
Da jeg i sin tid lavede mig en stak æblekasser, savede jeg noget 2" x 4" tømmer op på bordrundsaven - det kun blive til 8 "lameller" a 10 x 50 mm.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis