Hvilket lyssystem er dette?

Mig og kæresten var ude og kigge på et hus idag som kunne være interessant. Men undrede mig lidt over lyskontakterne, som er små trykknapper, samt en form for relæstyret - er der nogen der kender det, og forklare lidt om det, og hvordan er det hvis nogle kontakter i væggen skal flyttes?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var meget moderne i slut halvfjerserne. Der går styrestrøm til de små “kontakter”, vist nok 24 V AC. Dem må du gerne selv flytte rundt på, og tilledningerne er lette at gemme.

Søren O
De små kontakter er ligesom ringetryk og hedder minimodul. De styrer ved et tryk et kiprelæ, (som er vist på billedet) , der tænder eller slukker for lyset. Som Søren skriver, må du selv flytte dem, fordi spændingen på kontakterne er mellem 8 og 24 volt. Der bruges almindelig telefon kabel til at forbinde tryk og relæ. 

fase
Skal nævnes huset er bygget i 1994..
Så dvs at feks lampesteder er forbundet ud til kiprelæet, og så fra kiprelæ går der en styreledning til trykknap? Er der nogen grund til man har lavet det sådan, for er vel ikke en nemmere installation? 
Du får en mindre synlig afbryder, der også må anbringes på dørindfatningen/gerigtet. Det må almindelige afbrydere ikke uden en dåse bagved. Du kan i tavlen nemt ændre på hvilke afbrydere, der skal tænde og slukke hvilke lamper, ved at koble i tavlen. Installationen er ikke nødvendigvis nemmere, men ledningsføringen til afbryderne er nemmere pga. der ikke skal tages de samme hensyn som ved 230 V installationen

fase
Så er det meget billig at lave tænding af den samme lampe flere steder. Det kan værre i stue, køkken alrum eller naturligvis i gangen.
Her laves ofte korrespondance med 2 afbrydere i normale installationer skal der tændes 3 steder bliver det noget mere indviklet og flere derudover meget dyrt.
Her koster det stort set ikke noget andet end et stykke telefon - eller 8 leder cat.4 kabel.
krydsnings afbryder koster ca. 200 kr + indmurings dåse. 
minimodul afbryder 14,00 kr.
Af ulemper kan nævnes at der sjældent kommer til at sidde en normal stikkontakt oppe i den højde. Så har man støvsuger der skal flyttes rundt så mangler det måske. Og så har kiprelæer jo også en levetid selv om de kan virke til mange millioner koblinger. Jeg ser ad at der måske er skiftet 2 og at der yderligere er en der er itu som der står. Men de kan sagtens købes og udskiftes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for svar indtil videre, som jeg høre behøver det ikke og være et skidt system. Må man også godt selv rode med/skifte relæerne
så dem der er skiftet er dem fra AEG? Godt observeret der står ITU Erik, jeg fik det til i tv eller ligende 😂 vender nok tilbage med flere spørgsmål ang det i fremtiden hvis det bliver huset der bliver købt.. for lyder til noget man kan nørde lidt i - kan de også bruges til dæmpningsrelæer feks?
Ja, der findes kiprelæer med dæmpefunktion.

fase
Du må ikke selv rode med ledninger i eltavlen. Hvis relæerne sad i sokkel var det noget andet.

Søren O
Nu fik vi købt huset, og er igang med lidt renovering, og tænkte på om de minimoduler, kan de bruges til og dæmpe lyset, hvis man sætter et dæmpningsrelæ i ude i tavlen? Ville bla bruge det til nogle spots i køkkenet og stuen..
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis