Hvilket lyssystem er dette?

Mig og kæresten var ude og kigge på et hus idag som kunne være interessant. Men undrede mig lidt over lyskontakterne, som er små trykknapper, samt en form for relæstyret - er der nogen der kender det, og forklare lidt om det, og hvordan er det hvis nogle kontakter i væggen skal flyttes?
Mig og kæresten var ude og kigge på et hus idag... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes kiprelæer med dæmpefunktion, om de kan dæmpe LED pærer skal lige undersøges. LED pærerne skal også være egnede til dæmpning.

fase
S. Fabrin skrev den 26-04-2021 19:19:42

Der findes kiprelæer med dæmpefunktion, om de kan dæmpe LED pærer skal lige undersøges. LED pærerne skal også være egnede til dæmpning.

Er godt klar over pærerne skal kunne dæmpes, samt evlmand har tidligere linket til en dæmper fra Eltako - men er mere om de minimodul tryk der sidder på væggen, kan bruges til og styre dæmpningen med? 

Det kan de sagtens.
Nu har jeg fået fat i et relæ med dæmper, og ville gerne prøve og sætte en i, for og teste funktionaliteten.Men nogen bud på hvordan den nye skal forbindes, kontra den eksisterende. Har prøvet og tage nogle billeder, og forklare 😊
er det relæ nr 2 fra venstre.Kan måle konstant 230v mellem nederst røde ledning, og øverste sorte (tynd ledning) ledning.

dette er den nye relæ
Den har jo lidt flere indgange og slutte til, så er lige hvordan den skal forbindes? Nogen der har er bud på det?
Ja nogenlunde.
De tynde og de tykkere skal ikke på nogen måde samles, og du kan heller ikke bruge en måling til noget imellem dem.
De tykke er 240V og de tynde er sikkert 8 eller 12 v.
Det ser ikke ud til at det er korrekt relæ/dæmper, men måske kan den bruges. Den du viser skal have 1 knap til at tænde ON og en anden til at slukke OFF Det er ikke umiddelbart det du har.
Hvis du er heldig ligger der en ekstra ledning ude ved din afbryder så du kan etablere 2 knapper der.
Når det er klarlagt så skal du bruge diagram RTD
Her ses at 240 V og 12 V ikke forbindes.
Nederst under rækken af relæer i din tavle er der nogle stumper ( lus ) ledninger ( de lidt tykkere) der går igen imellem relæer. Det er fase og skal i L på den nye. Den røde går ud øverst i dit relæ skal i den med stjernsymbol ( lampe) Og så skal du have trukket en lysblå fra samme gruppe som lus og denne skal i N
De  tyndere ledninger er ligeledes gennemført med lus. Det er minus og skal i 42
Så skal den sorte tynde i i lige ved siden af og den nye du finder ved siden af igen. Jeg kan ikke lige se hvad bogstaver der står. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
De tynde ledninger i det gamle relæ forbindes til A1 og A2 ligesom på det gamle relæ. Fasen i det gamle relæ klemme 1 forbindes til klemmen L. Afgangen på det gamle relæ 2 forbindes til klemmen mærket med et kryds i en cirkel lige til venstre for L. Det nye er at du skal finde en nul i tavlen. Den forbinder du til klemmen N. De to ledninger der er vist i +E1 og +F1 er beregnede til kontakter, der slukker alt henholdsvis tænder alt. Dem behøver du ikke tilslutte.


fase
S. Fabrin skrev den 28-04-2021 08:28:28

De tynde ledninger i det gamle relæ forbindes til A1 og A2 ligesom på det gamle relæ. Fasen i det gamle relæ klemme 1 forbindes til klemmen L. Afgangen på det gamle relæ 2 forbindes til klemmen mærket med et kryds i en cirkel lige til venstre for L. Det nye er at du skal finde en nul i tavlen. Den forbinder du til klemmen N. De to ledninger der er vist i +E1 og +F1 er beregnede til kontakter, der slukker alt henholdsvis tænder alt. Dem behøver du ikke tilslutte.

tak for beskrivelsen, jeg prøver det når jeg får en ledig stund, og vender tilbage med resultat 😊

 

Undskyld min fejlagtige opfattelse. Det lyder mere rigtig

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis