Ulovligt?

Hej.

Er der nogen der ved om det er ulovligt,
Som elektriker at montere underskabsbelysning
'Hvor der tilhøre en ledning med 2p stik på'
https://www.ledvance.com/professional/products/luminaires/professional-luminaires/linear-luminaires/linear-compact/linear-compact-switch/index.jsp
Direkte i stikkontakten med det 2polet stik?
Min chef mener det er ulovligt da underskabsbelysninget er en fast installation

På forhånd tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du eller din chef elektriker(e). Er standerlampen tilsluttet en stikkontakt fast installation? Hvorfor mener din chef, at belysning tilsluttet en stikkontakt er fast installation. Hvis det er fast installation, skal ledningerne være 1,5 mm2, og dem får du ikke monteret i de viste armaturer.

fase
Jeg er elektriker
Min chef mener at undskabsbelysning generelt er fast installation.
Det underskabs armatur fra linket,
Det har jeg skruet op, sat den ledning der følger med i røven af lampen, lagt ledningen pænt i kanal og så stukket stikket i en stikkontakt.
Og det mener min chef er ulovligt, ved at den måde jeg har lavet det på ikke er en fast installation. Hvor han mener at man SKAL lave det til en fast installation, ved fx at opsætte et nyt lampeudtag, klippe det 2 pol stik af ledningen der medfølger, og montere i lampeudtaget med fast strøm, og så slukke og tænde lamen på den afbryder der er i selve lampen.
han mener at man SKAL lave det til en fast installation, ved fx at opsætte et nyt lampeudtag, klippe det 2 pol stik af ledningen der medfølger, og montere i lampeudtaget med fast strøm, og så slukke og tænde lampen på den afbryder der er i selve lampen.
Hvad gør du så med en lampe, som du kobler til et lampeudtag og tænder ved væggen? Ledningen fra udtaget er måske flere meter og lagt i ledningskanal. Skal der så sættes en gennemgangsafbryder på loftslampen for at kunne tænde og slukke, når du har tilsluttet lampen i udtaget ved fase og nul og dermed har fraskrevet dig muligheden for at kunne slukke på væggen.
Hvis du eller mester vil lave det med fast installation med udløbsroset, bør udløbsrosetten tilsluttes, så der kan tændes og slukkes med en afbryder i den faste installation. 

fase
Men det jeg spørger om er,
SKAL man lave det til fast installation ved at opsætte et lampeudtag og montere i den?
Eller er det okay at gøre som jeg har gjort, bare skruet armaturet på overskabet, trække ledningen fint i kanal og så bare plotte den i stikkontakten med det der følger med...
For det mener min chef er ulovligt, da det ikke ville være en fast installation?
Du er elektriker?
Kan du ikke ud fra mit svar læse, at det ikke er fast installation, når du slutter ledningen til en stikkontakt, uanset om du har trukket ledningen i  en ledningskanal eller ledningen ligger på køkkenbordet. Hvorfor skulle det være ulovligt at lægge ledningen i en kanal. Det bøhver ikke være fast installation for at trække ledningen i en kanal. selvfølgelig er det lovligt, det du har gjort.

fase
Hvis tilledningen til lampen umiddelbart kan afmonteres (f.eks. ikke går gennem bygningsdele), kan jeg ikke se hvad der skulle gøre at denne lampe skal være installeret i fast installation.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis