Høj returvarme.

Hej.
Er der nogen der har en ide til hvorfor min returvarme ud af huset er så høj? 37 gr.
Retur fra radiatorer er 26 gr. Fremløbet i anlægget er 46 gr. Når jeg måler brugsvandet er det 48 gr.
Ca. en gang hver 1 ½ minuttet begynder anlægget at "hvæse" hvorved måleren i 15 sek. viser ændring af returvarmen et par grader op og ned hvorefter den igen lander på 37 gr.
Når "anlæg retur" er 26 gr. hvorfor sender jeg så 37 gr. ud af huset når alt køre i tomgang?

 

Palle
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
37°C ud af huset er ikke særlig høj. Ud fra dit billede ser det ud til at du har en varmeveksler, son sender vandet fra varmeværket retur med de 37°C. Hvad er fremløbstemperaturen fra varmeværket? Du har tilsyneladende også en direkte opvarmet varmtvandsbeholder, der også sender vand retur. Lukker reguleringsventilen til varmtvandsbeholderen tæt?
Du sammenligner temperaturer på primær- og sekundærsiden. Det kan du ikke umiddelbart. Du kunne til at begynde med se på afkølingsgraden altså forskel på frem- og returtemperatur på primær- og sekundærsiden på varmeveksleren. Hvor gammel er din varmeveksler? Måske er den tilkalket i større eller mindre grad.

fase
Fra 1 januar 2021 ønsker Fjernvarmeselskabet en returvarme på max. 30 gr. ellers kommer der en "straf" afgift. Så de 37 gr. er jo så nok for høj.
Fremløbstemperaturen fra varmeværket er 69 gr. jævnfør måleren.
Måske misforstår jeg :-) Men jeg har ingen varmtvandsbeholder. Kun gennemstrømning gennem varmeveksleren på billedet. Røret på højre side af regulatoren til brugsvandet (den høje grå) er koldt. Hvilken regulerings ventil mener du? Er den på billedet?
Forskellen på primær og sekundær er henholdsvis 32 gr. på primær side og 20 gr. på sekundær side. Er det normalt?
Anlægget er ca. 20-22 år gammelt og er aldrig blevet "repareret"

Palle
Når anlægget er 20-22 år gammelt vil jeg skyde på, at din varmeveksler er mere eller mindre tilkalket/stoppet. Så mit anbefaling vil være at sætte sig i forbindelse med en VVS'er og få en vurdering fra ham angående en udsyring. Det er dog ikke sikkert sikkert, at det er muligt at redde veksleren. Så hedder det en ny veksler, som også kan vise sig at være mere effektiv med hensyn til afkøling.

fase
Tak for vurderingen. Men kunne du ikke have fundet på en billigere og mere overkommelig reparation? Ha-ha :-)
Jeg ringer til VVS’’ern og høre om den kan reddes eller om det er en ny der skal til.
20 år er også langtid. 

Palle
Kan man nøjes med at skifte varmevekslerne eller er det en hel unit med pumpe, regulatorer osv. der skal til, hvis det er?

Palle
Hvis byggemålene på den ny veksler passer med de nuværende mål, vil jeg mene, at du kan nøjes med at skifte vekslerne. Du skal overveje om det er billigere at skifte hele unitten, idet der er lavet om på tilslutninger osv.
Har du oplysninger om fabrikat og type, vil det måske være muligt at finde priser på reservedele kontra en ny unit.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis